Laadpaal leidt steeds vaker tot ruzie in de straat

Aangepast
NOS, Bart Kamphuis
Geschreven door
Achille Prick
redacteur Economie

"Ze hebben een laadpaal recht voor mijn deur gezet. Met een enorm bord erbij. Het ziet er niet uit. Bovendien is het een priv├ęparkeerplek geworden. De aanvrager van de paal laat zijn auto er soms dagen staan. Dat leidt tot irritaties. Een taxichauffeur heeft een keer 's nachts de hele buurt wakker getoeterd omdat hij niet kon opladen."

Luuk Wegman woont in Almere-Haven en heeft zich bij de gemeente beklaagd over de laadpaal. "We zitten hier aan het eind van de straat, die bovendien overgaat in een fietspad. Doodlopend dus", zegt Wegman. "Dat klopt niet met het beleid dat laadpalen op goed zichtbare en goed bereikbare plekken moeten staan. Het liefst aan de kop van een straat of op een parkeerpleintje."

Verdubbeling

In twee jaar tijd is het aantal laadpalen in Nederland verdubbeld tot 33.000 nu. De verwachting is dat daar alleen al de komende twee jaar nog eens zo'n 25.000 laadpalen bij komen. Ongeveer de helft van de laadpalen staat op eigen terrein, maar de andere helft bestaat uit publieke oplaadpunten. En die staan vooral in steden waar weinig mensen een eigen oprit hebben.

De behoefte aan laadpalen hangt ook af van de verkoop van elektrische auto's. Twee jaar geleden reden er 80.000 rond in Nederland. Inmiddels zijn dat er 122.000. Marktonderzoekers verwachten dat er over twee jaar zeker 200.000 elektrische auto's zullen zijn.

Volgens Mark Verbeet van adviesbureau Over Morgen heeft het gros van de Nederlandse gemeenten nog te weinig nagedacht over de groei van het aantal laadpalen en hoe ze daarmee moeten omgaan. "Nu vraagt iemand een laadpaal aan, vervolgens wordt een cirkel getrokken van 250 meter rond het adres van de aanvrager en daarbinnen wordt de paal dan ergens geplaatst. Dat is niet houdbaar. Dan krijg je wildgroei waar niemand blij van wordt."

Het leidt in verschillende gemeenten inmiddels tot bezwaarschriften, weet Verbeet. "Iedereen is voor elektrisch rijden, maar tegen een laadpaal voor de deur. Best begrijpelijk. Je bent toch je favoriete parkeerplek kwijt als je zelf geen elektrische auto hebt. En dan heb je ook nog de irritatie over 'laadpaalklevers', mensen die hun auto laten staan met de stekker erin terwijl de auto allang is opgeladen. Zolang de stekker erin zit, is dat niet verboden."

Slim laadplein de oplossing?

Dus zijn er andere oplossingen nodig. Arnhem is bijvoorbeeld de eerste gemeente met een 'slim laadplein'. "We kunnen hier zestien auto's tegelijkertijd laden", zegt Harold Langenberg, hoofd strategie van oplaadaanbieder Allego. "Het is voor iedereen duidelijk en door de samenballing van oplaadpunten kunnen we het ook slimmer doen. Iemand die aangeeft dat hij voorlopig nog niet weg hoeft met de auto, laden we langzamer op dan iemand die weer snel weg wil rijden. Zo kun je rekening houden met de belasting van het net."

Arnhem hoort volgens Mark Verbeet bij een vooruitstrevende groep gemeenten die toekomstgericht nadenkt over het opladen van elektrische auto's. "Den Haag, Rotterdam, Amstelveen en Houten horen daar bijvoorbeeld bij. Er is echt actie nodig bij veel gemeenten. Een ambtenaar die zich een uur per week met dit onderwerp bezighoudt, dat is te weinig."

Laadplein in Arnhem NOS, Bart Kamphuis

Luuk Wegman in Almere tekende bezwaar aan bij zijn gemeente, nadat er een laadpaal voor zijn deur was geplaatst. "Dat hebben ze afgewezen. En bij de kantonrechter heb ik ook geen gelijk gekregen." De gemeente Almere wil niet reageren omdat de zaak inmiddels bij de Raad van State ligt.

De buurtbewoner die zijn elektrische auto voor de deur van Wegman parkeert, begrijpt het probleem niet. "Het is te belachelijk voor woorden. We zien het niet als priv├ęparkeerplaats, het is een openbare plek, een openbare laadpaal: iedereen mag er gebruik van maken. Ik weet dat mensen er problemen mee hebben, maar dat heb je al gauw bij vernieuwingen."

STER Reclame