'Consument omarmt duurzaamheid, bedrijfsleven is nog niet zo ver'
Consumenten willen steeds vaker producten huren, lenen, leasen of tweedehands aanschaffen. Ze kiezen niet langer vanzelfsprekend voor het kopen van nieuwe artikelen. Dat komt naar voren in een onderzoek in opdracht van ABN Amro.
De bank verbindt er de conclusie aan dat consumenten klaar zijn voor de omschakeling naar een duurzame economie. Maar het bedrijfsleven loopt er nog niet warm voor, stelt de bank.
Zo'n 75 procent van de consumenten is bereid zijn koopgedrag en levensstijl aan te passen. Dat geldt overigens vooral voor mensen vanaf 45 jaar. Van de jongeren is 40 procent niet van plan het over een andere boeg te gooien.
De bereidheid om het koopgedrag aan te passen, wordt ook mede bepaald door het prijsvoordeel.
Twee derde van de consumenten staat ervoor open om tweedehands producten te kopen en ruim de helft doet dat al. Maar dan verwacht de koper wel een lagere prijs, gemiddeld 43 procent.
Het onderzoek is uitgevoerd door Q&A onder 1400 consumenten.
Vervuiling
Driekwart van de mensen die zijn ondervraagd zegt dat ze zich bewust zijn van problemen als klimaatverandering, duurzaamheid en vervuiling.
De consumenten kopen tweedehands producten het liefst van andere consumenten, en voor 69 procent is het besparen van geld een belangrijke reden.
De meeste consumenten vinden duurzame producten beter is voor het milieu. Maar als er de keuze is tussen een duurzaam en een standaard product kiest 68 procent voor het standaard product. Onder jongeren is dat zelfs 78 procent.
Start-ups
Wat ABN Amro met dit rapport duidelijk wil maken, is dat consumenten klaar zijn voor de omschakeling, maar dat het bedrijfsleven nog maar mondjesmaat kiest voor de nieuwe duurzame economie.
Leapp in Amsterdam is een van de uitzonderingen. Het bedrijf, vijf jaar geleden opgezet door Rogier van Camp, koopt wereldwijd iPads, iPhones en MacBooks op, en in Amsterdam worden bepaalde onderdelen van de apparaten vervangen en vernieuwd. "Refurbished noemen we dat", zegt Van Camp. "En zo kunnen we die apparaten weer zo goed als nieuw verkopen, maar wel met korting variërend van 20 tot 60 procent."
Afrika
"Het idee vanaf dag één is dat wij een alternatief willen bieden voor alles wat je nu nieuw kunt kopen. Apple is met name met de komst van de iPhone en iPad een heel veel groter bedrijf geworden en ik voorzag dat daar een gat in de markt zou liggen", zegt Van Camp. "Voor mensen die niet hoe dan ook het nieuwste willen, maar wel met die apparaten willen werken."
Bovendien was het hem een doorn in het oog, dat al die afgedankte spullen werden verscheept naar Afrika. "Daar schrik je van als je je daarin verdiept wat er weggegooid wordt. Er is de afgelopen tijd al heel veel in veranderd hoor, maar tien jaar geleden was 't bijna schandalig wat er aan consumentenelektronica daar werd gedumpt."