Buschauffeurs staken, werkgevers willen nu dolgraag praten over goede cao

'We staken om weer normaal naar de wc te kunnen'

De werkgevers in het streekvervoer willen "dolgraag" in gesprek met de vakbonden over een "goede" cao. Hiermee reageert Fred Kagie van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) op de aankondiging van CNV en FNV dat er vervolgacties komen als de werkgevers de chauffeurs niet tegemoetkomen.

In het hele land rijden chauffeurs van regionale vervoerders vandaag niet omdat ze 3,5 procent meer loon willen en een lagere werkdruk. Zo willen ze vaker kunnen pauzeren om bijvoorbeeld naar de wc te gaan. "Staken is voor niemand leuk. We willen de reizigers niet treffen, maar de nood in het streekvervoer is letterlijk en figuurlijk heel hoog", zegt FNV-woordvoerder Paula Verhoef.

Eindbod

De werkgevers vinden de staking "heel voorbarig", zegt Kagie. "We zaten nog middenin de onderhandelingsgesprekken en zijn nog niet met een eindbod gekomen. Wij willen ook niet dat een chauffeur met een volle blaas achter het stuur zit."

Door de staking rijden in grote delen van het land nauwelijks of geen bussen en minder regionale treinen. Onder anderen werknemers van Arriva, Connexxion, Qbuzz, Keolis en EBS voeren actie. Arriva meldt dat in Friesland, Groningen, Zuid-Holland, Noord-Brabant, Limburg, Lelystad en Tiel geen bussen rijden. In de Achterhoek rijden Arriva-buschauffeurs vandaag wel, omdat zij een andere cao hebben.

In Groningen en Drenthe rijden ook geen bussen van Qbuzz. Van Keolis rijden helemaal geen bussen. In Limburg rijden geen Arriva-treinen, in de rest van Nederland wel.

Boos

Alleen in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag rijden bussen, omdat daar lokale vervoerders opereren die een andere cao hebben. In de loop van de ochtend zal duidelijk worden wat de omvang van de staking is.

Op verschillende plekken in het land verzamelden boze werknemers zich al vroeg. De staking begon om 04.00 uur en duurt tot 23.00 uur.

Er werken ongeveer 10.000 buschauffeurs onder de cao streekvervoer. Van de ongeveer 2000 die vroege dienst hadden, staakt zo'n 60 procent, zegt de VWOV. Volgens de FNV is dit eerder 80 à 90 procent.

Maar ook de chauffeurs die niet staken, rijden vandaag niet. "We willen geen confrontatie tussen stakers en niet-stakers. Als een staker een bus de poort uit ziet rijden, kan dat tot emotie leiden", zegt Kagie.

  • NOS / Kees van Dam
    Stakende buschauffeurs op station Utrecht Centraal
  • ANP
    Een reiziger op het lege busstation bij Utrecht Centraal

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl