Filedruk is dit jaar nagenoeg gelijk gebleven

Aangepast
ANP

De filedruk is in 2017 nagenoeg gelijk gebleven vergeleken met vorig jaar. De druk, die wordt berekend door de lengte van de file te vermenigvuldigen met de tijdsduur, nam de afgelopen jaren steeds flink toe. Vorig jaar was er nog een toename van 12 procent, nu is de groei afgevlakt tot 0,6 procent.

Volgens de ANWB komt dit vooral doordat werkzaamheden op een aantal belangrijke knooppunten zijn afgerond. Zo is de verbinding tussen de A1 en de A6 bij Muiderberg dit jaar opengegaan, waardoor daar veel minder files stonden dan voorgaande jaren.

De VerkeersInformatieDienst (VID) zegt dat de stagnerende groei ook wordt veroorzaakt doordat automobilisten zich aanpassen aan de files en meer gespreid de weg op gaan.

De stabilisatie betekent niet dat het aantal files in het hele land is afgenomen. Op de wegen rond Utrecht, zoals de A27, A28, A12 en de A2, stonden juist meer files dan vorig jaar.

Terbregseplein

Het knooppunt Terbregseplein, op de A20 van Rotterdam richting Gouda, was in 2017 het drukste knelpunt. Daar nam de filedruk met ruim 21 procent toe ten opzichte van 2016, toen dat knooppunt nog op de derde plaats stond. De nummer 1 van vorig jaar, Zoeterwoude-Dorp op de A4, zakte dit jaar naar de tweede plaats. De derde stek is dit jaar voor de A20 richting Gouda bij Moordrecht, vorig jaar nog tweede.

Drukste locaties

PositieLocatieWegKilometerminutenPositie 2016
1TerbregsepleinA20218.0693
2
Zoeterwoude-DorpA4199.6381
3MoordrechtA20167.6892
4EembruggeA1138.5664
5NoorderloosA27126.0228

Het drukste traject was dit jaar de A20 tussen Hoek van Holland en Gouda. 4,3 procent van alle files stond op die route. De A4 tussen Amsterdam en Den Haag (3,9 procent) en dezelfde snelweg de andere kant op (3,4 procent) staan op de plekken twee en drie.

De koploper van vorig jaar, de A1 tussen Amersfoort en Amsterdam, zakte vanwege de afgeronde werkzaamheden bij knooppunt Muiderberg naar de zesde plaats.

Midden-Delfland

Het nieuwe stuk A4 door Midden-Delfland, dat eind 2015 werd geopend na ruim zestig jaar discussie, komt nieuw binnen op de tiende plek in de lijst. Dat komt volgens de VID vooral doordat het verkeer dit jaar regelmatig gedoseerd moest worden voor de Ketheltunnel.

Drukste trajecten

PositieWegTrajectKilometerminutenPositie 2016
1A20Hoek van Holland-Gouda468.8103
2A4Amsterdam-Den Haag424.2096
3A4Den Haag-Amsterdam372.8725
4A12Utrecht-Den Haag368.0984
5A27Utrecht-Gorinchem358.6447