'Misstanden bij schoonmaakbedrijf Van der Valk'

Aangepast
Een kamer in een hotel van Van der Valk ANP

CNV Vakmensen richt een meldpunt op voor schoonmakers die in dienst zijn bij het Rotterdamse bedrijf Jaquet en De Groot en van daaruit werken in circa dertig hotels van Van der Valk. De vakbond zegt van meerdere schoonmakers ernstige klachten te hebben gekregen over de werkomstandigheden in hotels in onder meer Akersloot, Sneek en Vianen.

Zo zou er gerommeld worden met urenbriefjes, waardoor medewerkers minder betaald krijgen dan waar ze recht op hebben. Ook zouden de schoonmakers door een schijnconstructie niet per uur maar per kamer worden betaald, terwijl in de cao is afgesproken dat beloning op die manier niet is toegestaan.

Daarmee hangt samen dat de medewerkers naar eigen zeggen te weinig tijd krijgen om hotelkamers schoon te maken.

"We hebben in ons eentje 15 tot 20 minuten om een kamer schoon te maken, terwijl je zeker 25 minuten nodig hebt. Als een kamer echt een rommel is, dan zijn we soms wel drie kwartier bezig. We werken dus steeds in onze eigen tijd", vertelt Maribel (niet haar echte naam), die onder meer werkzaam is in het Van der Valk-hotel in Vianen.

Intimidatie

Een aantal schoonmakers van Jaquet en De Groot zegt dat ze door hun leidinggevenden geïntimideerd worden. Volgens de vakbond wordt personeel respectloos behandeld en wordt er al snel gedreigd met ontslag. Ook zouden werkafspraken niet worden nagekomen.

"Ik kan soms veel minder werken dan is afgesproken. Het salaris wisselt daardoor sterk. Als ik daar iets over zeg, word ik op een nare manier toegesproken", aldus Maribel. "Ze nemen mij niet serieus."

"Kapot van"

Een woordvoerder van het Rotterdamse bedrijf zegt overvallen te zijn door de oprichting van het meldpunt en de klachten waar CNV Vakmensen mee naar buiten treedt. "We herkennen ons niet in deze klachten. We zijn ons van geen kwaad bewust en eerlijk gezegd zijn we er kapot van. Reputatie en eer, daar doen we het voor, niet voor de winst."

Volgens het bedrijf worden de schoonmakers per uur betaald. Als medewerkers klachten hebben over de situatie op de werkvloer, worden die direct afgehandeld. "We gaan in gesprek met de vakbond om uit te zoeken waar het eventueel misgaat. We nemen dit zeer serieus, want als het klopt, is het niet zoals wij willen opereren."

Van der Valk stelt dat de hotelketen wordt gebruikt om aandacht te vestigen op problemen binnen het schoonmaakbedrijf. "Van der Valk wordt puur en alleen gebruikt omdat het een bekende naam is in Nederland", zegt een woordvoerder.

In een verklaring schrijft de keten: "Bij Van der Valk zelf zijn er geen klachten bekend en men herkent zich hier dan ook niet in. Als er problemen zouden zijn, zit het probleem bij Jaquet en De Groot en haar werknemers. Een deel van de Van der Valk vestigingen werkt inderdaad met het schoonmaakbedrijf. De leiding over deze schoonmakers ligt niet bij Van der Valk. Als er misstanden zouden zijn en klachten van de schoonmakers dan gaat Van der Valk in gesprek met het management van Jaquet en De Groot."