'Homofobe uitspraken' in Voetbal Inside reden voor gesprek sponsors met RTL

Aangepast
De mannen van Voetbal Inside ANP

Heineken en Gillette willen in gesprek met RTL over "homofobe uitspraken" in het programma Voetbal Inside. De gesprekken volgen na een oproep tot een sponsorboycot door activist en documentairemaker Sunny Bergman op Facebook.

"Voetbal Inside laat zich al jaren van zijn meest seksistische en racistische kant zien", schrijft Bergman. Directe aanleiding voor haar oproep zijn de in haar ogen homofobe uitspraken van René van der Gijp over het programma Gordon gaat trouwen. De oproep werd gesteund door Sylvana Simons, die in een eerdere uitzending van het programma werd vergeleken met een zwart geschminkte voetballer.

Heineken, moederbedrijf van Amstel Bier (een van de drie hoofdsponsors), vindt de uitspraken van Van der Gijp "niet passen bij de waarden van het merk", maar wil zich niet met de inhoud van de programma's bemoeien. Over de inhoud van de gesprekken of het lot van de sponsoring wil de brouwer nog niets kwijt.

'Geen kwetsende boodschappen'

Gillette zegt de uitspraken serieus te nemen. "We onderschrijven geen enkele boodschap die mensen kan kwetsen op basis van huidskleur, hun geslacht, hun mening of hun seksuele geaardheid. We zijn hierover met het programma in contact."

Toto, de derde sponsor, neemt afstand van de uitspraken, maar verbindt er geen conclusies aan. "Toto is het niet altijd eens met de meningen die gegeven worden en wij vinden lang niet iedere grap smaakvol of geslaagd. Wat ons betreft staat de sport centraal, niet de meningen van de betrokken heren", aldus de voetballoterij tegen NRC.

RTL zegt in reactie tegen RTL Boulevard dat de uitlatingen aan tafel bij Voetbal Inside "ongenuanceerd, lomp en controversieel" zijn. Maar dat "het niet aan de orde is dat de grens wordt overschreden". De zender voegt daar nog aan toe dat de uitspraken "niet gelijk staan aan de mening van RTL".