Uber is transportbedrijf, niet alleen bemiddelingsdienst

De Uber-app op een smartphone EPA

Taxi-app Uber is een transportbedrijf en geen bemiddelingsdienst. Dat betekent dat chauffeurs zich moeten houden aan nationale regels en bijvoorbeeld kunnen worden verplicht een taxivergunning aan te vragen.

Dat heeft het Europese Hof van Justitie bepaald. De advocaat-generaal van het Hof was in mei al tot dezelfde conclusie gekomen.

Het Amerikaanse bedrijf beheert een systeem voor vervoer op aanvraag. Zonder dat systeem krijgen de particuliere chauffeurs, die hun eigen auto gebruiken, geen ritten. Het is dus meer dan een digitale dienst: de bemiddeling en het vervoer zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, stelt het Hof.

Uber ziet zichzelf als een digitale dienst die alleen maar bemiddelt tussen particuliere chauffeurs en mensen die van hen een rit willen. Dat gebeurt door middel van de dienst UberPop en die is in de meeste landen van de Europese Unie al verboden, ook in Nederland.

Oneerlijke concurrentie

Als Uber alleen zou bemiddelen zou het vallen onder de regels die gelden op de Europese interne markt voor het vrij verrichten van diensten of elektronische handel. Maar de verantwoordelijkheid voor vervoersbeleid ligt bij de lidstaten en die mogen dus de voorwaarden bepalen waaraan Uber-chauffeurs moeten voldoen.

De zaak was aangespannen door een organisatie van professionele taxichauffeurs uit Barcelona, die vinden dat ze oneerlijke concurrentie ondervinden van Uberpop, de taxi-app van Uber. De Spaanse rechter waar de chauffeurs de zaak aanhangig hadden gemaakt had het Europese Hof om advies gevraagd.