Veel minder fatale ongelukken op spoorwegovergang
Het aantal dodelijke ongelukken op spoorwegovergangen is vorig jaar gedaald tot drie, het laagste aantal in de afgelopen vijftien jaar. Dat meldt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), de inspectiedienst van het ministerie van Infrastructuur. In 2015 kwamen er nog vijftien mensen om bij ongelukken op spoorwegovergangen.
Volgens de inspectiedienst is de drastische daling het gevolg van maatregelen om de overgangen veiliger te maken. Zo zijn vorig jaar bij ruim driekwart van de onbeveiligde overwegen lichten en bellen aangebracht.
In het jaarrapport staat verder dat Nederland in Europa in de top-5 staat van landen met het veiligste spoornetwerk.
Het werk aan de overwegen is nog niet af, zegt de ILT. Zo wordt er gewerkt aan een betere beveiliging, en zullen de slagbomen in de komende jaren korter gesloten blijven. Ook krijgen scholieren voorlichting over het veilig oversteken van spoorwegovergangen.
Rood negeren
Verder meldt de inspectie dat er vorig jaar 100 treinen door een rood sein reden, net zoveel als in 2015. Een rood sein negeren vergroot de kans op ongelukken aanzienlijk, dus ook daar moeten extra veiligheidsmaatregelen worden getroffen, schrijft de ILT.
Ook het aantal zelfdodingen op het spoor bleef ongeveer gelijk: 221 mensen pleegden zelfmoord op het spoor in 2016.