'Nederlanders zijn negatieve reacties op social media zat'

Aangepast
Social media 123rf

Zeven op de tien Nederlanders zijn de negativiteit op social media zat. Ook vinden de meeste Nederlanders dat boze reacties online de afgelopen drie jaar zijn toegenomen en dat de toon harder is geworden. Dat blijkt uit een onderzoek dat telecomprovider Tele2 heeft laten uitvoeren.

Om de negativiteit tegen te gaan, roept de telecomprovider iedereen op om vanaf morgen met de hashtag #hatersgonnalove zo veel mogelijk positiviteit te verspreiden. Het doel is om 'online haters' aan te pakken, aldus de telecomprovider.

Mark Deuze, hoogleraar Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam, denkt dat die online haters zich niet direct aangesproken zullen voelen door deze campagne. "Maar het positieve aan deze campagne is dat we met elkaar wel aan kunnen geven dat we die negatieve manier van communiceren niet accepteren en dat we elkaar herinneren aan wat allemaal mogelijk is op social media."

Bijna iedereen die buiten de sociale norm valt, krijgt op internet de volle laag.

Mark Deuze

Veel Nederlanders hebben vervelende ervaringen online, zegt Deuze. "Over het algemeen hebben etnische minderheden, (jonge) vrouwen en schoolkinderen hier het vaakst mee te maken. Dan heb ik het nog niet eens over transgenders en homoseksuelen. Bijna iedereen die buiten de traditionele sociale norm valt, krijgt op internet de volle laag."

Internettrollen

Door social media uitten mensen eerder hun gevoel: 71 procent van de Nederlanders vindt het makkelijker om online iets negatiefs te zeggen dan in het echt. Volgens Deuze merk je dat ook bij veel van de zogenoemde internettrollen, die alleen maar negatieve reacties plaatsen en mensen uitschelden op internet.

"Als je die trollen erop aanspreekt en ze 1 op 1 vraagt waarom ze mensen voor van alles en nog wat uitmaken, schrikken ze zich helemaal lam. Ze zien het vaak als iets om te lachen en ze beseffen niet wat voor gevolgen het kan hebben." Dat komt volgens Deuze omdat ze elkaar na-apen.

Een mediacampagne leidt er dus niet toe dat die negatieve reacties verdwijnen. "Maar we kunnen de positieve kanten er wel mee benadrukken", zegt Deuze. "De meesten van ons vinden het gewoon leuk om dingen met elkaar te delen, nieuwe contacten te maken en iets van de wereld te leren."