magazijn webwinkel NOS

De online verkoop met Kerst ligt dit jaar de helft hoger dan vorig jaar. Een flinke stijging, die vooral begin deze week tot drukte leidt bij de webwinkels. Zo verkocht Bol.com gisteren op een bepaald moment ongeveer zeventien artikelen per seconde. Ook bij Coolblue was het druk, met 40 procent meer verkopen dan op de drukste dag vorig jaar.

Volgens brancheorganisatie Thuiswinkel.org ligt de weekomzet in de drie weken voor Kerst dit jaar 34 procent hoger dan de normale weekomzet.

De totale online bestedingen rond Kerst komen dit jaar uit op ruim 928 miljoen euro, schat de branche-organisatie. Daarvan wordt 235 miljoen specifiek aan kerstinkopen besteed.

Maaltijden en drank populair

Volgens Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, stijgt dit jaar de verkoop van eten en drinken het snelst. "Hierbij gaat het niet alleen om kerstcadeaus maar bijvoorbeeld ook om speciaal voor de Kerst samengestelde maaltijdboxen en pakketten van wijnen en speciaalbieren." Volgens Jongen hebben onder meer de ruimere bezorgtijden een flinke impuls gegeven aan de online verkoop.

Traditioneel is de maandag voor Kerst bij de webwinkels de drukste dag, maar bij Bol.com was dat dit jaar anders. Daar was het het drukst op Black Friday (24 november). Volgens Jongen kwam dat doordat die dag vooral veel consumentenelektronica en grote cadeaus zijn verkocht. Dit beeld geldt volgens hem niet voor de totale online verkoop.

STER reclame