NOS NieuwsAangepast

Unilever krijgt 7 miljard euro voor margarines

Unilever verkoopt zijn margarine-tak voor 7 miljard euro aan de Amerikaanse investeringsmaatschappij KKR.

De margarines van Unilever, met merken als Becel, Blue Band en Bona, stonden sinds het voorjaar te koop. Het bedrijf probeert met deze zet aandeelhouders tevreden te stellen nadat het een overname door het Amerikaanse Kraft Heinz had afgewezen.

Historisch

Aandeelhouders hadden al langer kritiek op het onderdeel omdat de winstgevendheid onder druk staat. Steeds minder mensen eten brood, waardoor ook de verkoop van margarine terugloopt.

Het is een historische stap voor Unilever, omdat de margarine-tak de basis vormde voor het bedrijf. Unilever is ontstaan uit het samengaan van de Margarine Unie en de Britse zeepfabrikant Lever Brothers in de jaren twintig van de vorige eeuw.

325 arbeidsplaatsen

Vakbonden zijn kritisch over de verkoop aan KKR. "In Nederland heeft de verkoop gevolgen voor 325 arbeidsplaatsen. Voor deze mensen moeten de gevolgen snel duidelijk zijn", aldus Peter de Jong van CNV Vakmensen. "We willen daarom snel in gesprek met Unilever en de nieuwe eigenaren."

Halverwege volgend jaar is de overname afgerond, is de verwachting.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl