De metro van de Hoekse Lijn R. Keus / RET

De vertraging in de aanleg van een nieuwe metrolijn tussen Rotterdam en Hoek van Holland kan tot 90 miljoen euro aan extra kosten met zich meebrengen. Dat heeft de Rotterdamse wethouder Langenberg bekendgemaakt.

De begroting is al met 55 miljoen overschreden en elke maand uitstel kost 3,5 miljoen extra, aldus de D66-wethouder. Voor het project was een kleine 400 miljoen euro uitgetrokken.

Gisteren kreeg de Rotterdamse raad al vertrouwelijk te horen dat de ombouw van de spoorlijn naar een metrolijn niet in februari klaar zou zijn, maar pas eind volgend jaar. Eigenlijk had de metro afgelopen september moeten rijden, maar dat bleek al snel onrealistisch.

Het uitstel wordt onder meer veroorzaakt door problemen bij fabrikant Bombardier met de software die ontwikkeld moet worden voor de spoorbeveiliging. Ook is volgens Langenberg niet goed samengewerkt in het project en zijn er fouten gemaakt in de planning van de werkzaamheden.

Directeuren weggestuurd

Twee directeuren zijn van het project gehaald. Een nieuw aangestelde projectmanager heeft de zaak inmiddels onder controle, aldus de wethouder. Hij zei ook verbaasd te zijn over de haperingen bij Bombardier, gezien de goede reputatie van het Canadese concern.

Langenberg bood de reizigers zijn verontschuldigingen aan voor het oponthoud. Hij wil diegenen die al sinds april met bussen het traject moeten afleggen, vanaf februari - de maand dat de metro gereed had moeten zijn - tegemoetkomen door de reiskosten voor de rit te halveren.

Wie voor de extra kosten moet opdraaien, is nog onduidelijk.

STER reclame