Bewoners: eerst luchtruim op orde, dan pas vliegen vanaf Lelystad
Lelystad Airport moet niet per 1 april 2019 worden opengesteld voor grote vliegtuigen, maar pas nadat het Nederlandse luchtruim opnieuw is ingedeeld. Dat adviseert een commissie van bewoners uit Oost-Nederland aan minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. De minister nam vanmiddag het rapport in ontvangst.
De minister zelf had de bewoners gevraagd haar te adviseren over de routes die van en naar Lelystad Airport moeten gaan. In oostelijk Nederland is grote onrust ontstaan sinds duidelijk is dat vliegtuigen noodgedwongen tientallen kilometers lang niet hoger mogen vliegen dan 1800 meter. Dit omdat ze anders in de aanvliegroutes van Schiphol terecht komen. De bewoners vrezen veel geluidsoverlast door laagvliegende toestellen.
Vijf jaar
De bewonerscommissie stelt vast dat aan de routes niet veel te doen is: verlegging van routes zou alleen maar tot verplaatsing van de overlast leiden. Het probleem zit hem vooral in de huidige indeling van het luchtruim boven Nederland. Dat moet nodig heringedeeld worden om, naast Schiphol, ook vliegverkeer van Lelystad Airport in te passen.
In de ogen van de bewoners moet dat eerst geregeld worden. Luchtverkeersleiding Nederland zegt dat herindeling van het luchtruim zeker vijf jaar gaat duren.
De bewoners hebben in het rapport verder kritiek op het gebrek aan transparantie en de gebrekkige communicatie met alle betrokkenen buiten de luchtvaart. Dat heeft geleid tot afnemend vertrouwen en draagvlak onder de bevolking.
'Op slot'
De kans dat de minister gevoelig is voor dit advies lijkt niet groot. Uitstel van Lelystad Airport zou immers betekenen dat Schiphol niet verder kan groeien. Schiphol zit aan de afgesproken grens van 500.000 vliegbewegingen per jaar. Om meer ruimte te creëren op Schiphol moet een aantal toeristenvluchten verhuizen naar Lelystad, om te beginnen 10.000 per jaar.
Als dat niet doorgaat zit Schiphol feitelijk op slot en dat is schadelijk voor de economie, zeggen voorstanders van verdere groei van Schiphol