Familie Van Loon: van rijke VOC-handelaar naar rebelse punker

Hans van Loon voor en na zijn metamorfose. Philippa van Loon/Museum van Loon

Willem Jansz van Loon, mede-oprichter van de Vereenigde Oostindische Compagnie (VOC), kijkt zelfbewust de kamer in. Hij steekt zijn tong uit, in zijn oor prijkt een veiligheidsspeld, onder zijn ogen een dikke laag kohl.

Het portret van de stijve aristocraat ziet eruit alsof het is besmeurd met graffiti. In werkelijkheid is het een fotoprint, bewerkt door nazaat en kunstenares Philippa van Loon (53). Voor haar expositie Natural Born Rebel toverde ze twintig statige schilderijen van telgen uit het geslacht Van Loon om tot rebelse punkers. Vandaag zijn ze voor het eerst te zien voor publiek.

Twee bewerkte portretten van de tante en de vader van Philippa van Loon Philippa van Loon

"Jongeren van nu zijn een stuk braver dan vroeger. Amsterdam was bijvoorbeeld in de jaren tachtig echt een rebelse stad. Dat vóelde je gewoon. Nu is het allemaal zo conformistisch. Daar wilde ik wat mee doen", zegt Van Loon in NOS Met het Oog op Morgen.

De kunstenares is de jongste en enige nog levende telg uit een adellijk geslacht. Haar familie woonde vanaf de zeventiende eeuw in grachtenpanden aan de Keizersgracht. De Van Loons waren burgemeester, handelaar of VOC-bewindhebber. In hun tijd golden ze als gerespecteerde steunpilaren van de Amsterdamse maatschappij, nu zijn ze dandy punks met felrode hanenkammen, nagellak, spikes en eyeliner.

Hans van Loon en Anna Ruychaver Philippa van Loon

Van Loon groeide op in het familiehuis aan de Keizersgracht. Haar vader Maurits stelde het pand in de jaren zeventig open voor publiek, sindsdien is het bekend als Museum Van Loon. Als kind leerde Van Loon dat ze respect moest tonen voor haar voorouders en de bijbehorende schilderijen. "Zo zat ik nooit echt in elkaar. Ik heb altijd een rebelse kant gehad."

In de jaren tachtig trok Van Loon naar Londen om te studeren aan de Chelsea School of Art. Daar liep ze feesten af met kunstenaars als Damien Hirst en Tracy Emin, die later doorbraken als de Young British Artists. Het toetakelen van de stijve aristocratische portretten voelde voor haar als een bevrijding. "Ik had voortdurend het gevoel van een stout kind, alsof ik iets deed wat niet mocht. Maar ik heb wel alles met liefde en een knipoog gedaan."

Hans van Loon, Anna Ruychaver, Jan van Loon en (lnr) Gijs Stork

De expositie is dit weekend te zien tussen 13.00 uur en 18.00 uur in Studio Van Loon (Kerkstraat 117, Amsterdam). Daarna op afspraak.