Wielrenners zoeken weg van minste weerstand in nieuwe windtunnel

TU Eindhoven
Geschreven door
Martijn Bink
verslaggever

Aan de Technische Universiteit Eindhoven is een windtunnel in gebruik genomen waar een complete tijdritploeg in kan worden getest. Volgens de ontwerpers uniek in de wereld. De renners van de Nederlandse wielerploeg Lotto-Jumbo hadden de primeur.

In de wielrenwereld wordt al langer gebruik gemaakt van windtunnels. Maar niet eerder kon een tijdritploeg in zijn geheel testen. Hoogleraar Bert Blocken van de faculteit Bouwkunde is de geestelijk vader van de faciliteit. "Wat we hier kunnen meten is welke volgorde de minste energie vraagt van de groep als geheel. Dus wat de meest optimale formatie van de tijdritploeg is. Voor zover wij weten kan dit nog op geen enkele andere plaats in de wereld."

Wielrenners zoeken naar ideale volgorde in windtunnel

Waar de meeste windtunnels gebouwd zijn voor de lucht- en ruimtevaart, worden in deze windtunnel de windstromen vlak boven het aardoppervlak gesimuleerd. De atmosferische grenslaagtunnel is bedoeld om zaken op de grond te testen: modellen van gebouwen, schepen, auto's en dus ook sporters.

De tunnel is 46 meter lang, 12 meter breed en 5 meter hoog.

Zes renners van Team LottoNL-Jumbo, onder wie Lars Boom, Steven Kruijswijk en Jos van Emden, zijn de eerste die de tunnel gebruiken. Eerst worden ze individueel getest en daarna gaan ze er met zijn zessen tegelijk in. De luchtstroom wordt opgevoerd naar zo'n 60 kilometer per uur. De renners zitten doodstil op hun fiets terwijl de metingen worden uitgevoerd. Dit doen ze acht keer achter elkaar, telkens in een andere volgorde.

Jos van Emden is overtuigd van het nut van de test: "Ik doe elk jaar mee aan de WK ploegentijdrit en het maakt heel erg veel uit achter wie ik rijd. Je kunt de koers winnen op een halve seconde en daarbij kan de volgorde waarin we fietsen de bepalende factor zijn."

1/3De ideale lijn NOS
2/3Primoz Roglic, Steven Kruijswijk, Jos van Emden, Koen Bouwman, Paul Martens en Lars Boom TU Eindhoven
3/3Het perfecte tijdrit-treintje NOS

"Het is geweldig dat we met de TU Eindhoven mogen samenwerken", zegt de trainer van de wielrenploeg Mathieu Heijboer. "We gaan hier een heel nieuw terrein ontdekken. We kunnen realtime schuiven met de renners en zo zien welke invloed dat heeft op aerodynamica van de ploeg als geheel. Deze windtunnel is uniek, dit is echt een walhalla voor ons."

Als de Lotto Jumboploeg komend voorjaar weer moet aantreden voor een ploegentijdrit zijn alle metingen geanalyseerd en hopen ze (letterlijk) de weg van de minste weerstand te hebben gevonden. Ook in de Tour de France is komend jaar een ploegentijdrit opgenomen.