Siemens, Rolls Royce en Airbus werken aan hybride vliegtuigmotor
Vliegtuigbouwer Airbus ontwikkelt samen met technologiebedrijf Siemens en motorenmaker Rolls Royce een hybride vliegtuigmotor. De drie bedrijven zetten daarmee een belangrijke stap op weg naar elektrisch vliegen.
De hybride motor wordt gebouwd door Siemens en heeft een vermogen van twee megawatt, ongeveer de helft van wat een conventionele motor levert. Rolls Royce levert de gasturbine die in de romp van een vliegtuig kan worden geplaatst en stroom opwekt voor de motor. Airbus is verantwoordelijk voor de integratie van de systemen.
Om de hybride motor te testen bouwen de drie bedrijven de E-Fan X, een testvliegtuig dat drie 'gewone' straalmotoren heeft en één hybride motor. Dat toestel moet in 2020 de eerste proefvluchten gaan maken. Als die succesvol zijn, krijgt het testvliegtuig twee hybride motoren en nog maar twee straalmotoren.
De opkomst van elektrisch vliegen zou kunnen bijdragen aan het halen van de wereldwijde klimaatdoelen. Bovendien wil de Europese Commissie dat de luchtvaartsector drastisch verduurzaamt. In 2050 moet de CO2-uitstoot van vliegtuigen met 75 procent gedaald zijn, hun uitstoot van stikstofoxiden moet met 90 procent zijn afgenomen en vliegtuigen moeten zeker 65 procent stiller zijn dan nu.