De laatste GP van het jaar: wat staat er nog op het spel?

Getty

Nog één grand prix en dan zit het Formule 1-seizoen erop. Het circus is neergestreken in Abu Dhabi, waar Max Verstappen wil jagen op zijn derde overwinning. Ook al is dat nog een hele opgave met een start vanaf P6.

De wereldtitel is al vergeven, dus er wordt echt alleen nog gestreden om de GP-overwinning. Of denken de teams daar anders over? Vijf vragen aan Formule 1-commentator Louis Dekker.

Wat staat er nog op het spel? En voor wie?

"De hoofdprijzen zijn al verdeeld. Lewis Hamilton is kampioen en z'n team Mercedes heeft de constructeurstitel op zak. Het gaat dus in Abu Dhabi om de kruimels en de eer. Een spannende apotheose zoals 2016, toen Hamilton zijn teamgenoot Nico Rosberg nog van de titel af kon houden, zal het niet worden."

"Maar voor teams als Renault, Haas en Toro Rosso is het een belangrijke race. De middenmoters strijden om de zesde plek in het team-kampioenschap. Dat gaat niet louter om de eer: een hogere klassering in het kampioenschap kan in prijzengeld zo 5 à 10 miljoen schelen."

"Grappig detail is dat Force India eigenlijk geen belang meer heeft bij WK-punten. Het team van Esteban Ocon en Sergio Pérez is al zeker van de vierde plaats, maar ieder WK-punt kost ruim vijfduizend dollar entreegeld voor volgend seizoen. Dus wordt er gewoon gestreden."

Lewis Hamilton in Abu Dhabi Getty

"En dan is er nog een complottheorie. Renault zou er belang bij kunnen hebben dat Toro Rosso slecht presteert."

"Het fabrieksteam aast op de zesde plek en klant Toro Rosso, dat rijdt met Renault-motoren, is een concurrent. Er waren de afgelopen weken verdenkingen, verdachtmakingen en verwijten over en weer. Het heeft de sfeer in ieder geval verziekt tussen beide teams."

Moet er nog iemand knokken voor zijn stoeltje?

"Van een stoelendans is amper sprake. De meeste coureurs blijven zitten waar ze zijn."

"Achterhoedeteam Sauber kijkt nog even de kat uit de boom. Ferrari wil er graag de huistalenten Charles Leclerc en Antonio Giovinazzi stallen, maar Sauber wil Marcus Ericsson best nog een jaar vastleggen, vooral vanwege z'n geldschieters. De Zweed vecht dus voor zijn carrière."

"Williams heeft ook nog een vacature, nu Felipe Massa met pensioen is gestuurd. Robert Kubica lijkt de grootste kanshebber op zijn plaats. De Pool raakte zwaargewond bij een rally-ongeluk waarbij hij bijna zijn arm verloor, maar hij is wonderbaarlijk hersteld."

"Kubica is fysiek weer in staat Formule 1 te rijden. Volgende week stapt hij in de Williams voor een test. Ook de verzekeringsmaatschappijen zullen zijn prestaties goed in de gaten houden. En er zijn veel kapers op de kust omdat Williams eigenlijk het enige competitieve plekje open heeft voor 2018."

Wat kan Max Verstappen op het circuit van Yas Marina?

"Podium. Dat is ook echt het doel. Z'n team Red Bull Racing heeft na een geflopte seizoensstart veel terrein goedgemaakt, maar Mercedes en Ferrari hadden hun slag al geslagen. Verstappen en Ricciardo zijn nu competitief, Max heeft zelfs twee races gewonnen.

"Anderzijds: de race in Brazilië viel tegen. Dat had naar verluidt mede met een teruggeschroefde Renault-motor te maken, maar dat was niet alles. De auto gleed in Interlagos alle kanten op en was lastig bestuurbaar. Dat moet in Abu Dhabi anders. Op papier ligt dit circuit de auto beter."

De GP van Abu Dhabi is vanaf 14.00 uur rechtstreeks te volgen in Langs de Lijn op NPO Radio 1 en via het liveblog op NOS.nl

Een samenvatting is te zien in Studio Sport vanaf 18.10 uur op NPO 1. Daarin blikt analist Jan Lammers terug op het seizoen van Max Verstappen.

Max Verstappen in Abu Dhabi Getty

Leeft de sport een beetje in Abu Dhabi?

"Amper. Dit is een locatie waar het Formule 1-circus vooral z'n tenten opslaat vanwege de in overvloed aanwezige oliedollars. Minstens driekwart van de inwoners hier heeft een westerse achtergrond. Er komen best wat zakenmensen, piloten, VIP's en andere lieden met een bovenmodaal inkomen naar deze race, maar echte racefans zijn er dun gezaaid."

"Sommige F1-fans koppelen de race aan een vakantie. Persoonlijk zou ik een ander zonnig oord uitkiezen dan deze asfalt- en betonjungle boordevol wolkenkrabbers in de woestijn, maar smaken verschillen."

"De inwoners van Abu Dhabi houden trouwens wel van snelle, peperdure auto's. De parkeerterreinen langs het circuit zijn een lust voor het oog. Wie aan de lopende band Lamborghini's, Ferrari's, Porsches en ander moois wil bekijken zit hier goed."

Max Verstappen met de Nederlandse dj Martin Garrix in Abu Dhabi AFP

Zegt deze race al iets over komend seizoen?

"Op zich weinig. Wie hier wint heeft geen enkele garantie dat dat in maart 2018 in Australië ook weer gebeurt. Mercedes heeft het voordeel dat de buit al binnen is. Hamilton en Valtteri Bottas hebben vrij spel en kunnen bovendien al nieuwe onderdelen testen. Dat betekent dat Mercedes theoretisch met een voorsprong de winterstop in gaat."

"Alle teams bouwen nieuwe auto's, maar de reglementen wijzigen amper. Dat moet Verstappens Red Bull Racing hoop geven. Het team sloeg de plank in de vorige winterstop helemaal mis en wil koste wat kost nu beter uit de startblokken komen."

"Dat er relatief weinig verandert betekent dat Red Bull voort kan borduren op de inhaalslag in de tweede seizoenshelft, dat geeft vertrouwen."