Paul Römer NTR
NOS Nieuws Economie Aangepast

NTR-baas doet oproep aan kijkers: spreek je uit tegen bezuinigingen

Niet alleen John de Mol voelt zich in het nauw gedreven door teruglopende advertentie-inkomsten. Ook de NPO en omroep NTR luiden de noodklok. NTR-baas Paul Römer hoopt dat kijkers die hun programma's mogelijk zien verdwijnen nu van zich laten horen.

Volgens minister voor Media Arie Slob hangt de publieke omroepen een bezuiniging van 60 miljoen euro boven het hoofd, vanwege teruglopende inkomsten uit advertenties. Komende maandag praat de Kamer over het mediabeleid.

"Ik ben bang dat die 60 miljoen euro aan bezuinigingen dan heel zachtjes gewoon geaccepteerd wordt", zegt Römer. "Omdat de politiek niet zo'n groot gevoel heeft bij de publieke omroep."

Nederlandse identiteit

Daarom richt Römer zich ook op het publiek. "Als kijkers, die massaal kijken en onze producten hoog waarderen, die producten willen behouden, dan zullen ze ook tegen de politiek moeten zeggen: stop de bezuinigingen en houd de publieke omroepen sterk."

Ook NPO-voorzitter Shula Rijxman maakt zich ernstig zorgen over teruglopende budgetten. "Het is belangrijker dan ooit dat we prachtige Nederlandse producties kunnen maken. Over onze identiteit, problemen en geluksmomenten. Dat aanbod verschraalt."

'Laat Google betalen'

Daarnaast zou de overheid zijn pijlen moeten richten op grote bedrijven als Google en Youtube, vinden Rijxman en Römer. Die maken gebruik van verhalen die andere media maken, maar gaan er nu zelf met een flink deel van de advertentie-buit vandoor. Römer: "In plaats van belasting ontwijken, is belasting betalen misschien een goed idee." Dat geld zou dan ten goede moeten komen aan Nederlandse media.

Daar moet de overheid dan wel werk van maken, denkt hij. "Zo'n belasting komt er niet als wij het heel lief vragen, maar wel als de overheid ze daartoe dwingt. Zeker in Europees verband."

Rijxman is daar hoopvol over. "Er wordt in Europa al over gesproken, dus ik ga ervan uit dat ze dat wel gaan doen." Overigens is John de Mol sceptisch. "Ik denk dat ze er heel hard om moeten lachen, in Amerika."

STER reclame