Manoeuvreren op de centimeter met nieuwe spoorbrug Utrecht

Aangepast
Met een druk op de knop werd het laatste deel van het project feestelijk ingeluid. Rik Dogger/RTV Utrecht

In Utrecht is een begin gemaakt met de plaatsing van de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. De brug is 170 meter lang, 15 meter breed en weegt ruim 3000 ton.

Het gevaarte wordt eerst met 600 wielen over een speciaal aangelegd wegdek naar een ponton gebracht, waarna het op het ponton naar zijn definitieve plek boven het kanaal wordt gesleept. Door de nieuwe spoorbrug kunnen er meer treinen tussen Utrecht en West-Nederland rijden.

De brug komt tussen de bestaande spoorbrug en een autobrug te liggen. Dat vergt extra secuur werken. De werkzaamheden gaan het hele weekend duren, schrijft RTV Utrecht.

Ponton

Om te zorgen dat de brug op zijn plek geschoven kan worden, is 70.000 kuub zand aangevoerd. De brug, die in Schiedam is gebouwd, ligt al ruim een maand langs het water te wachten. .

Vanwege de klus wordt het treinverkeer tussen Utrecht en Den Haag, Rotterdam en Leiden komend weekend stilgelegd. Vanaf vandaag is de autobrug, de Hoge Weidebrug, dicht.

De plaatsing van de spoorbrug is zondagnacht via een livestream van RTV Utrecht tussen 00.00 en 08.00 te volgen.

Op de oude spoorbrug zijn maar twee sporen. Tussen Utrecht Centraal en Utrecht Leidsche Rijn verdubbelt ProRail het spoor van twee naar vier sporen, over een lengte van 2 kilometer. Daardoor kunnen vanaf eind volgend jaar zes treinen per uur rijden tussen Utrecht en Woerden in plaats van vier.

Animatie spoorbrugplaatsing