Akkoord over beter muziekonderwijs want 'er wordt nu heel slecht gezongen'

Koningin Maxima tekent convenant muziek op de basisschool

Er werd gezongen, getrommeld en gedanst. De kinderen in schouwburg De Oosterpoort in Groningen vinden het belangrijk, muziekonderwijs op de basisschool. "Ik krijg best vaak muziekles op school, alle basisscholen zouden dit moeten doen", vindt Beau (10).

Daarom hebben vandaag negen partijen een overeenkomst getekend om het muziekonderwijs op basisscholen in de regio Groningen te verbeteren. Hier staat in dat er in 2020 muziekonderwijs zal zijn op alle scholen in de regio. Het is de eerste keer dat zo'n samenwerking officieel wordt aangegaan op regionaal niveau. Koningin Máxima was aanwezig bij het tekenen als erevoorzitter van het Platform Ambassadeurs Méér Muziek in de Klas.

Te weinig muziekles

"Er wordt te weinig muziekles gegeven op de basisschool", zegt Jantien Westerveld, directeur van stichting Méér Muziek in de Klas. "Dat merk je onder andere aan hoe kinderen zingen, er wordt echt heel slecht gezongen. Alle partijen die vandaag getekend hebben, hebben actieplannen gemaakt. Ze hebben met elkaar afgesproken dat ze elkaar scherp houden en dat alle acties die ze bedacht hebben worden uitgevoerd."

Koningin Máxima bij de start van het project Méér Muziek in de Klas ANP

Stichting Méér Muziek in de Klas streeft naar structureel en goed muziekonderwijs op basisscholen. Dit willen ze doen door partijen op lokaal niveau die beter muziekonderwijs mogelijk kunnen maken te laten samenwerken. De stichting wil dat alle 1,6 miljoen basisschoolkinderen in Nederland in 2020 goed en structureel muziekonderwijs krijgen.

"We kunnen niet snel genoeg beginnen, want muziek helpt ons om leuke mensen te zijn", zei de Groningse wethouder voor cultuur Paul de Rook aan het begin van de dag op het podium in De Oosterpoort. Scholen en cultuurcentra lieten in korte presentaties zien op welke manier zij het muziekonderwijs op hun school vormgeven en hoe dit invloed heeft op de ontwikkeling van kinderen.

De muzikale middag werd afgesloten met verschillende acts door kinderen, een optreden van het Noord Nederlands Orkest, waarbij de hele zaal een volledige choreografie aangeleerd kreeg, en een kinderlezing door lector kunsteducatie Evert Bisschop Boele. "Alleen kun je niets, samen kun je alles", zei hij. "Dat merk je in muziek. Je leert er zo veel van en daarom moeten kinderen er meer toegang tot hebben."

Weinig scholen hebben vakleerkracht

Zo'n 29 procent van de basisscholen in Nederland heeft een vakleerkracht voor cultuuronderwijs. Het grootste deel van deze vakdocenten geeft muziekles. De scholen die geen gebruikmaken van vakdocenten doen dit voornamelijk omdat ze er geen geld voor hebben. Dit blijkt uit een onderzoek van Rijksoverheid over het schooljaar 2015/2016.

"Er zijn geen harde cijfers over op hoeveel basisscholen muziekles gegeven wordt", zegt Jantine Westerveld. "Dan moet je eerst definiëren wanneer iets muziekonderwijs is. Wij denken dat het belangrijk is dat kinderen dagelijks met muziek in aanraking komen in veel verschillende vormen. Dit is eigenlijk niet te meten, maar je kan het wel merken."