De Muziek10Daagse is terug. Een kansloze missie?
De Muziek10Daagse, het promotie-evenement van de Nederlandse platen- en cd-verkopers, is terug. Nadat in 2006 de muzieksector een streep zette door een jarenlange traditie - die begin jaren 80 van de vorige eeuw ontstond als de Platen10Daagse - wordt het evenement nu weer uit de mottenballen gehaald.
Dat gebeurt vooral om de cd te promoten. En dat in een tijd van Deezer, Spotify en muziek downloaden. Is dat anno 2017 niet trekken aan een dood paard?
"Nee, dat vinden wij duidelijk van niet", zegt directeur Martin de Wilde van de brancheorganisatie van cd/lp-winkels monter. "Wij vinden dat de cd wel erg in het verdomhoekje zit. Het gaat alleen maar over de digitale wereld. Er wordt soms net gedaan alsof de compact disc niet meer bestaat. Maar een aanzienlijk deel van de muziekomzet is nog steeds van fysieke producten."
Vorig jaar gaven muziekliefhebbers in ons land 155 miljoen euro uit aan muziek. Bijna 40 procent ging nog op aan fysieke cd's en lp's, blijkt uit cijfers van de brancheorganisatie NVPI.
"Wij realiseren ons heel goed dat de digitale wereld er is, maar daarnaast hebben we in Nederland ook nog honderden winkels waar fysieke producten worden verkocht. Dat willen we met deze campagne nog eens onderstrepen", aldus De Wilde.
Kansloos
Wie op straat mensen vraagt wanneer ze hun laatste cd hebben gekocht, krijgt antwoorden als "nou, even denken.... tien jaar geleden" en "dat is heel lang geleden, ik luister nu via Spotify". Ook de vraag of zij - door de Muziek10Daagse - weer naar de winkel gaan, wordt door de meesten gezien als een tamelijk kansloze missie. "Waar moet je nog cd's kopen dan?"
"Kansloos? Dat is makkelijk gezegd. Kijk eens naar het succes van de jaarlijkse Record Store Day - volledig gericht op vinyl - waar tienduizenden mensen op af komen. Dat is een fenomeen", aldus De Wilde. "Dat we weer de hosanna-tijden van 20 jaar geleden terugkrijgen, daar geloven we niet in. Maar we geloven wel in een eerlijke aandacht voor de cd en de lp."