NOS NieuwsAangepast

Omzetgroei en winstsprong voor Ahold Delhaize

Supermarktreus Ahold Delhaize groeit als kool. Dankzij de economische bloei doen mensen vaker boodschappen en gaan ze met vollere boodschappenkarretjes de winkels uit.

De kwartaalomzet van de supermarktketen kwam uit op 15,1 miljard euro. De winst vloog omhoog, van 235 miljoen vorig jaar naar 362 miljoen dit jaar, een stijging van meer dan 50 procent. Die winstsprong is ook te danken aan kostenbesparingen en hogere winstmarges.

De fusie van Ahold met Delhaize levert meer kostenbesparingen en synergievoordelen op dan gedacht. De kostenbesparingen zullen dit jaar een kwart miljard euro bedragen, 30 miljoen meer dan waar op was gerekend. In 2019 moeten de voordelen van het samengaan oplopen naar 750 miljoen euro.

De cijfers overtreffen de verwachtingen van analisten en ook beleggers zijn tevreden. Het aandeel steeg bij opening bijna vijf procent.

Amerika

Vooral in de Verenigde Staten, met 2200 winkels goed voor twee derde van de omzet van Ahold Delhaize, ging het de goede kant op. Ondanks de prijzenslag met discounters als Aldi en Lidl slaagt het supermarktconcern er met ketens als Food Lion en Stop&Shop in marktaandeel te winnen. Lidl heeft in korte tijd 40 filialen geopend in de regio waar Delhaize Amerika winkels heeft.

Online blijft het concern ook groeien, met meer dan 20 procent in het derde kwartaal. In de VS nam de omzet toe bij de online boodschappen, ondanks de concurrentie met Amazon dat onlangs Whole Foods Market opkocht.

Ahold kondigde aan dat het vanaf januari volgend jaar voor 2 miljard euro eigen aandelen gaat inkopen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl