Deze geschiedenisleraar gebruikt de nieuwe Call of Duty in zijn lessen
Een van de meest populaire computerspellen, Call of Duty, komt vandaag met een nieuwe game. Voor het eerst in tien jaar is het weer een spel dat zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog. En dat is niet alleen leuk voor fanatieke gamers, maar ook voor de geschiedenisles.
Tom de Kruif (29), vorige maand nog uitgeroepen tot 'Geschiedenisleraar van 2017', gebruikt regelmatig videogames in zijn lessen. "Assassin's Creed: Unity bijvoorbeeld, dat zich afspeelt tijdens de Franse Revolutie", vertelt hij. "Door samen tijdens de les zo'n game te spelen, hoop ik de interesse bij mijn leerlingen aan te wakkeren."
We gingen langs bij Tom om het spel te testen. In de video hieronder zie je of het volgens hem genoeg aansluit bij de werkelijkheid.
Dankzij de laptop
In de game Stronghold liet De Kruif zijn leerlingen het ultieme kasteel bouwen. "Steeds meer leerlingen nemen een laptop mee naar school. Ik denk dat hierdoor ook steeds meer docenten games in de klas zullen gaan gebruiken", zegt hij.
De leraar verwacht veel van de nieuwe Call of Duty: WWII. "Het is lang geleden dat er een game over de Tweede Wereldoorlog op de markt kwam, dus veel van mijn leerlingen hebben er nog nooit één gespeeld. Ik hoop echt dat ze tijdens het spelen geprikkeld worden om zich meer in het verhaal achter de game te verdiepen."
D-Day
De game begint op D-Day, 6 juni 1944. "Het ziet er echt bijzonder realistisch en gaaf uit", zegt De Kruif tijdens het gamen. "Het uniform, de wapens, de bootjes...alles klopt." En dat maakt het voor hem goed bruikbaar in zijn lessen. "Ik kan hiermee aansluiten bij de belevingswereld van mijn leerlingen, want die spelen nu eenmaal veel games. En ik kan dit aangrijpen om te bespreken of de game realistisch is, en waarom wel of niet."
Wat is er niet realistisch aan de game? "De slag om Omaha Beach tijdens D-Day ging in het echt heel erg traag. Mensen waren erg angstig en durfden niet te schieten. Dat heb je hier niet. Bij zo'n spel speel je de missie in twintig minuten uit. Maar goed, je kunt ook niet van de ontwikkelaars verwachten dat ze een spel maken waarbij het meerdere dagen duurt om een strand te veroveren."
Ook de bunkers zijn niet precies zo gemaakt zoals ze in Normandië zijn. "Ik vind het jammer dat er her en der nazi-slogans in bunkers op de muur staan. Die zijn er in het echt nauwelijks."
De opa van mijn beste vriend blies het prikkeldraad op het strand op en kreeg hiervoor een hoge onderscheiding. In dit spel kan ik dat moment ook beleven.
In het spel zit ook een scene die de opa van zijn beste vriend in het echt heeft meegemaakt. "Hij heeft het prikkeldraad op het strand opgeblazen en daar een hoge onderscheiding voor gekregen", vertelt De Kruif. "Dat kan ik precies naspelen in de game. Dat is wel echt heel gaaf."
Bloederig
Voor de onderbouw vindt hij het spel wat te bloederig, maar bij de bovenbouw durft hij het wel aan. "Zeker omdat leerlingen op tv en online wel bloederiger dingen gewend zijn. Daar komt bij dat uit onderzoek blijkt dat gewelddadige games niet aanzetten tot gewelddadig gedrag. En laten we eerlijk zijn: oorlog is ook bloederig, smerig en verschrikkelijk."
"Ik kan me voorstellen dat mensen moeite hebben met het spel", besluit hij. "Maar ik denk dat je het anders moet zien. Het helpt de leerlingen om interesse te hebben in de Tweede Wereldoorlog. Ik heb liever dat ze zo'n spel spelen en dat ze er meer over willen weten, dan dat ze het niet spelen en dat de Tweede Wereldoorlog langzaam wordt vergeten door mijn leerlingen.