Nederlandse merken steeds vaker misbruikt voor phishing

Aangepast
Vliegtuigmaatschappijen vaak misbruikt voor phishing ANP

Het aantal phishingsites dat bekende Nederlandse merken misbruikt is het afgelopen jaar met ruim 40 procent gestegen. Dat heeft de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) uitgerekend. Via phishingsites proberen criminelen mensen persoonlijke gegevens te ontfutselen, bijvoorbeeld inloggegevens van hun bank.

Voor het onderzoek is gekeken naar de vijftig bekendste merken van Nederland en zijn alle domeinnamen in kaart gebracht die sterk de merknaam gebruiken of die er sterk op lijken. Vervolgens is bepaald hoeveel van deze sites phishingsites zijn.

SIDN heeft 964 sites gevonden die zeker of zeer waarschijnlijk phishingsites zijn. Dat is 4 procent van het totaal, vorig jaar was dat nog 2,2 procent.

Alle topmerken slachtoffer

Opvallend in het onderzoek is dat alle bekende merken worden misbruikt, maar dat er binnen sectoren verschillen zijn. Boven aan de lijst staan de luchtvaartmaatschappijen. Meer dan tien procent van de sites waarin de naam van een luchtvaartmaatschappij wordt gebruikt, leidt naar een phishingsite.

Ook bouwbedrijven (9 procent) en mediabedrijven (7 procent) zijn vaker slachtoffer dan gemiddeld. Vergeleken met vorig jaar zijn banken en andere financiƫle instellingen juist minder populair geworden bij phishing-criminelen.

Phishing, wat is dat eigenlijk?

Phishing is een vorm van internetfraude. Mensen worden naar een valse site gelokt, die bijvoorbeeld verraderlijk veel lijkt op die van hun bank, en daar verleid om hun persoonlijke gegevens of creditcardnummer achter te laten. Daarna slaat de fraudeur met behulp van die gegevens zijn slag en wordt bijvoorbeeld de bankrekening van het slachtoffer geplunderd.

SIDN-directeur Roelof Meijer benadrukt het belang van aandacht voor internetcriminaliteit. "Als beheerder is ons er veel aan gelegen om .nl het veiligste domein ter wereld te maken. Dat kunnen we niet alleen, ook de merkhouder is verantwoordelijk. We geven bedrijven inzicht zodat zij continu in de gaten kunnen houden of er phishingpogingen met hun naam worden gedaan. En dan actie ondernemen!"

STER Reclame