Onderzoek naar reeks aanvaringen in het noorden
"Het is een vaarweg met een hoog oppas-gehalte," zegt Leny van Toorenburg van binnenvaartorganisatie BNL-Schuttevaer. Maar ook zij weet niet waardoor het zo vaak misgaat op de route Lemmer-Groningen-Delfzijl. Gisteren voer daar voor de zoveelste keer een schip tegen een brug aan. BNL-Schuttevaer stelt een onderzoek in.
Bij het onderzoek worden ook Rijkswaterstaat, een aantal verzekeraars en de provincies Groningen en Friesland betrokken. Van Toorenburg: "Alle mogelijke oorzaken worden onderzocht." Gistermorgen botste een schip tegen een brug bij het Friese Stroobos, op de plek waar het Prinses Margrietkanaal overgaat in het Van Starkenborghkanaal. De schade aan het schip is aanzienlijk. Anderhalve week geleden kwam een vrachtschip vast te zitten onder de tafelbrug bij Zuidhorn, ook op het Van Starkenborghkanaal.
Leeg tankschip
Dat zijn de meest recente incidenten, meldt RTV Noord. Vorig jaar zomer was het ook al twee keer raak bij de Dorkwerderbrug in Dorkwerd (bij Groningen). In dezelfde periode kwam een boot vast te zitten onder een van de twee bruggen van de Oostersluis, ook in Groningen. Dit voorjaar ramde een leeg tankschip de Gerrit Krolbrug in Groningen.
Recreatievaart
In het noorden gaat het relatief vaak mis, zegt Leny van Toorenburg. Het kan er volgens haar mee te maken hebben dat veel bruggen op afstand bestuurbaar zijn. Ook zijn er op de route tussen Lemmer en Delfzijl allerlei verschillende soorten bruggen. "De schipper moet zich elke keer weer aanpassen aan een andere situatie", zegt ze bij RTV Noord. Ook de drukte speelt een rol. "Ik ken geen vaarweg waar zo veel bruggen zijn en waar in de zomer zo veel recreatievaart is."
Het onderzoek moet uitwijzen wat er precies aan de hand is en leidt mogelijk tot veiligheidsmaatregelen. Het is nog onduidelijk wanneer het onderzoek klaar is.