NOS Nieuws Economie Aangepast

Arnhem gaat oude diesels weren met strengste beleid van het land

Hollandse Hoogte | Marco van Middelkoop

Oudere dieselauto's mogen vanaf 2019 het centrum van Arnhem niet meer in. Het gaat om diesels van voor 2004. Daarmee hanteert Arnhem de strengste norm van Nederland. Enkele andere grote steden weren diesels van voor 2001.

"De lucht in de binnenstad is te vies", zegt de Arnhemse wethouder van mobiliteit, Geert Ritsema. "Bewoners van de binnenstad leven gemiddeld een jaar korter door de slechte lucht. Die situatie kunnen wij als verantwoordelijke politici natuurlijk niet laten bestaan, en daarom grijpen we nu in."

Auto's die rijden op diesel - ook moderne exemplaren - zijn aanzienlijk vervuilender dan die op benzine of gas, vanwege de uitstoot van onder meer stikstof, roet en fijnstof. In veel Europese steden ligt diesel daarom onder vuur; onder meer Parijs wil dieselauto's helemaal gaan weren.

In Arnhem rijden volgens berekeningen van de gemeente zo'n 800 oudere diesels rond. Door alleen al deze relatief kleine groep verouderde auto's (slechts 3 procent van het totaal) te weren uit het centrum, zou de uitstoot van roetdeeltjes met ruim 17 procent dalen. Fijnstof zou afnemen met 10 procent. Die uitstoot kan onder meer leiden tot hartproblemen en longkanker.

Uitbreiding milieuzone

De gemeente wil de maatregel zo snel mogelijk invoeren, maar uiterlijk 1 januari 2019. Die tijd is volgens de gemeente nodig om automobilisten te informeren en om het camerasysteem van de milieuzone aan te passen. Arnhem heeft sinds de zomer van 2014 al een milieuzone voor vrachtverkeer. Bij overtreding volgt een boete van 230 euro.

Arnhem wil ook afspraken maken met het nieuwe kabinet over aanvullende maatregelen, want ook buiten het centrum moet de luchtkwaliteit beter worden.

In Rotterdam en Utrecht gelden ook al beperkingen op de toegang voor personenwagens. Daar mogen diesels van voor 2001 de binnenstad niet in.

De milieuzone van Arnhem Gemeente Arnhem

STER reclame