Zusterbedrijf Google gaat futuristische wijk in Toronto bouwen

Aangepast
Sidewalk Labs

Speciale wegen voor zelfrijdende bussen, sensoren die de energievoorziening in de gaten houden en bezorg-robots die via ondergrondse tunnels op locatie aankomen. Dit klinkt nogal futuristisch, maar in Toronto moet het straks werkelijkheid worden. Daar mag Sidewalk Labs, een zusterbedrijf van Google, een futuristische wijk gaan ontwikkelen.

De Canadese stad had een wedstrijd uitgeschreven voor bedrijven met innovatieve idee├źn om een deel van de stad te vernieuwen. Het gaat om een gebied ten oosten van het centrum dat Eastern Waterfront heet. Daar moeten twee buurten komen: Quayside en Port Lands. Het gaat in totaal om een gebied van ruim drie vierkante kilometer.

Een overzicht van het gebied waar Sidewalk Labs aan de slag gaat Sidewalk Labs

Sidewalk Labs is een van de meer experimentele bedrijven die vallen onder de paraplu van Googles moederbedrijf Alphabet. "We vroegen ons af wat we konden veranderen als iemand ons het gehele beheer van een stad zou geven", zei Alphabet-topman Eric Schmidt tijdens de presentatie van het nieuwe stadsdeel. "Maar om veel goede redenen werkt het natuurlijk niet zo", voegde hij daar grappend aan toe.

Tegelijkertijd krijgt Sidewalk Labs het wel op heel vlakken voor het zeggen in de wijk. Volgens de Financial Times worden bestaande regels omtrent het bouwen van huizen, kantoren en winkelcentra evenals transport en energievoorzieningen waarschijnlijk genegeerd.

Schmidt benadrukt dat Alphabet al heel lang nadenkt over de toekomst van steden. "Dit is niet een willekeurig idee. Dit zijn de uitkomsten van bijna tien jaar nadenken over hoe technologie het leven van mensen kan verbeteren." Het is de bedoeling dat Sidewalk Labs samen met de bevolking van Toronto de plannen gaat ontwikkelen.

Het gebied waar het nieuwe stadsdeel moet komen Sidewalk Labs

In die gesprekken moet ook duidelijkheid komen over wat er gebeurt met privacy. Want dat er veel privacygevoelige data zullen worden verzameld, lijkt evident. Sidewalk Labs zegt dat hier goed naar gekeken zal worden.

Het bedrijf volgt hierbij drie punten die het de 'kernprincipes' noemt. Het eerste is privacy by design, wat betekent dat direct bij de start rekening met privacy wordt gehouden. Ook moeten de data die worden verzameld het leven van de gemeenschap beter maken en moet er duidelijk beleid komen over wat met de informatie gebeurt.

Voor het voeren van alle gesprekken, een proces waar een jaar voor wordt uitgetrokken, heeft Sidewalk Labs 50 miljoen dollar beschikbaar. Het plan uitvoeren gaat waarschijnlijk een miljard dollar kosten. Waar dit geld vandaan moet komen en wanneer het project klaar moet zijn, is nog niet duidelijk.

STER Reclame