Wifi-trend: aan elkaar geknoopte routers in huis voor beter bereik
Het is een blijvende ergernis. In de buurt van de meterkast, waar de wifi-router vaak staat, heb je prima bereik. Maar loop je naar boven of al helemaal naar de zolder: dan kan je verbinding een stuk instabieler zijn of zelfs wegvallen. Een relatief nieuwe oplossing is het opzetten van een mesh. Dit zijn meerdere routers die samen een sterker netwerk vormen.
En het idee is dat je deze routers in het zicht plaatst zodat hun signaal het sterkste is, bijvoorbeeld in je woon- of werkkamer. Dat zien veel mensen niet zitten, want veel routers verdienen niet de schoonheidsprijs. Daarom doen fabrikanten ook hun best om het product meer op een meubelstuk te laten lijken.
Ook techgigant Google stapt nu in de Nederlandse wifi-markt, waar het te maken krijgt met aardig wat concurrenten. En het kan zomaar zijn dat er de komende jaren meer gaan volgen. De twee grootste aanbieders van vast internet in Nederland, KPN en Ziggo, laten weten dat ze volgend jaar met deze technologie gaan testen.
De mesh-trend is overgewaaid vanuit de VS, waar het systeem aan populariteit wint. Er zit wel een belangrijk verschil tussen veel Amerikaanse en Nederlandse huizen: de muren bij ons laten vaak minder signalen door, omdat ze bestaan uit steen of beton. "Dat hoeft geen probleem te zijn", denkt professor Erik Fledderus van de TU Eindhoven. "Maar bedenk je wel dat het bereik toeneemt, maar niet automatisch de snelheid van de router. Die neemt pas toe als je alles ook met een kabel aansluit."
Mesh-routers moeten het besturen van je wifi-netwerk makkelijker maken. Vaak zit er een smartphone-app bij die je hebt bij het configureren en beheren van het netwerk.
'Surfgedrag niet gevolgd'
Het idee dat je router afkomstig is van Google, het bedrijf dat vooral bekendstaat als een grote dataverzamelaar, roept uiteraard de nodige vragen op. Worden mijn surfgegevens verzameld en krijg ik advertenties te zien? Google belooft dat het surfgedrag via Google Wifi niet wordt gevolgd en er komen geen advertenties aan te pas.
Er worden wel diagnostische gegevens verzameld, al is dit uit te zetten. Je Google-account wordt wel gekoppeld en dat is om het aanmeldproces zo veilig mogelijk te laten verlopen, aldus de zoekgigant.
"Google wil aan deze routers geld verdienen door ze te verkopen", zegt woordvoerder Rachid Finge. De internetgigant vraagt voor een pakket van drie routers 359 euro. Daarmee kun je dus bijvoorbeeld de begane grond, eerste en twee de verdieping van een beter netwerk voorzien.
Geen goedkope aanschaf dus. Volgens het bedrijf is de prijs te rechtvaardigen omdat je zo'n vijf jaar met de set doet en het systeem regelmatig software-updates zal ontvangen. Een merk als TP-link biedt een soortgelijke set voor 259 euro aan. Het kan ook duurder: netwerkfabrikant Linksys vraagt bijvoorbeeld 579 euro voor zo'n set. Daarmee zit Google een beetje in de middenmoot.
Het aanbod groeit en is in de VS nog een stuk groter. Volgens The Wirecutter, een Amerikaanse site die allerlei producten test en dan advies geeft, is de mesh van Netgear het beste.
Verschil met wifi-versterker
Dan blijft de vraag nog waarom je voor een mesh zou kiezen als je voor een paar tientjes al een wifi-versterker hebt, die je aansluit op de router (vaak afkomstig van je provider). Dit is een oplossing die al jaren bestaat.
Verschil: de configuratie vraagt vaak meer kennis en daarnaast is het altijd de vraag hoe goed je versterker met de router samenwerkt. Daarnaast maakt de versterker een tweede wifi-netwerk aan, waardoor je apparatuur zelf zal moeten schakelen en de verbinding een paar seconden zal wegvallen. Bij mesh doen de apparaten dat onderling, waardoor je er niks van merkt.