Kinderfeestje met de hele klas: niemand voelt zich buitengesloten

Aangepast
NOS
Geschreven door
Anouk Kantelberg
redacteur Online

Een nieuwe schooldag. Vol frisse moed wandel je naar de basisschool. Aangekomen op het schoolplein zie je dat een van je klasgenootjes enveloppen aan het uitdelen is: uitnodigingen voor zijn verjaardagsfeestje.

Het stapeltje uitnodigingen wordt steeds kleiner, terwijl je hoopt dat jij er ook nog eentje krijgt. Maar helaas, het klasgenootje slaat jou over en weer mag je thuisblijven, terwijl je klasgenootjes feest gaan vieren.

Voor veel kinderen is dit de realiteit, zegt universitair hoofddocent orthopedagogiek Laura Batstra van de Rijksuniversiteit Groningen. Daarom bedacht zij een project waarin ze ouders wil stimuleren om een paar keer per jaar een gezamenlijk klassenfeestje te organiseren.

Kinderfeestje: met de hele klas of alleen met vrienden

Het begon allemaal met een kinderfeestje dat ze zelf organiseerde. Op het feestje kwam een meisje naar haar toe. "Ze was blij, want dit was haar eerste kinderfeestje ooit. Ik vond haar enthousiasme mooi, maar tegelijkertijd ook heel verdrietig."

Vorige week is Batstra begonnen aan het experiment, met het verjaardagsfeestje van haar zoon Max. Al zijn klasgenootjes waren uitgenodigd.

Iedereen is er en dan heeft iedereen sowieso een vriend of vriendin.

Vera op het feestje van Max

Vier klassen op twee scholen in Groningen gaan klassikale verjaardagsfeestjes organiseren. "Ik zou het mooi vinden als in iedere klas een of twee keer per jaar zo'n feestje is, zodat er geen kinderen meer zijn die nooit een uitnodiging krijgen."

Kinderpsycholoog Marjolijn van Loenhout snapt de gedachte. "Als het gaat om kinderen die zelden uitgenodigd worden, kan het zeker een positief effect hebben." Maar er is volgens haar ook een keerzijde. "Je neemt wel bepaalde vaardigheden en leerpunten weg."

Het Jeugdjournaal ondervroeg 500 kinderen over gezamenlijke klassenfeestjes. 93 procent zegt alleen kinderfeestjes te geven waar ongeveer 10 kinderen voor worden uitgenodigd. De rest geeft wel eens een feestje voor de hele klas. Zo'n 65 procent van de kinderen heeft wel eens meegemaakt dat ze niet zijn uitgenodigd, terwijl ze dat wel hadden gehoopt of verwacht. 35 procent geeft aan dat ze daar verdrietig van worden.

Zo is er aan de ene kant het kind dat zelden of nooit uitgenodigd wordt. "Die zal toch echt moeten leren omgaan met tegenslag", vertelt Van Loenhout. Aan de andere kant is er het kind dat het feestje geeft. "Die hoeft geen keuzes te maken en zal daar dus ook niks van leren."

"Kinderen hebben ook een bepaalde klik met hun vriendjes natuurlijk. Het is dus lastig om die kinderen te dwingen tijd door te brengen met klasgenootjes waar ze niet zoveel mee hebben. Als volwassene nodig je ook alleen maar uit wie je op je verjaardag wil."

Volgens Batstra is het geen probleem. "Mijn ervaring is dat kinderen juist blij zijn dat de hele klas er is en dat ze op school ook met iedereen kunnen napraten."

Sommige kinderen mag ik echt niet en die wil ik niet op mijn feestje.

Layla op het feestje van Max

Naast het sociale aspect is er ook nog de praktische kant van het organiseren van een groot klassenfeest. Wat doe je met ouders die het niet zo breed hebben? "Het hoeven geen dure feestjes te zijn. Als je met meerdere kinderen zo'n feestje organiseert, kun je de kosten al delen."

Voor het experiment in Groningen is er wel een potje voor ouders die er qua kosten echt niet uitkomen. "Hierna hopen we dat de gemeente dit van ons over kan nemen."

Je wordt gewoon niet uitgenodigd en sommige andere kinderen wel en dat is oneerlijk.

Alies op het feestje van Max

En dan zijn er nog allerlei andere zaken waar ouders aan moeten denken. "Je moet ervoor zorgen dat er altijd iemand is met een ehbo-diploma. Denk ook aan een extra setje kleding, want kinderen knoeien van alles. En hou ook rekening met kinderen die slecht tegen hun verlies kunnen, dus geen competitieve spelletjes.

Het klassenfeestjes-experiment van Batstra duurt nog tot het einde van het schooljaar.