KLM bemoeide zich met groei andere airlines op Schiphol

KLM en Schiphol bespraken groeiplannen concurrenten KLM

KLM en Schiphol hebben met de Autoriteit Consument en Markt (ACM) afgesproken niet meer met elkaar te praten over groeiplannen van andere luchtvaartmaatschappijen op Schiphol. Volgens de toezichthouder op eerlijke concurrentie sprak KLM met de luchthaven onder meer over de kansen voor EasyJet om op Schiphol een basis te beginnen.

De ACM zegt dat er geen overtredingen zijn gemaakt door de twee partijen. Wel heeft de autoriteit een document opgesteld waarin KLM en Schiphol beloven geen concurrentie op de Nederlandse luchthaven te belemmeren. In dat rapport staat onder meer beschreven dat KLM een basis van EasyJet op Schiphol wilde tegenhouden.

Ook sprak de luchtvaartmaatschappij met de luchthaven over de komst van een businesslounge voor Emirates. KLM wilde niet dat Schiphol de plannen voor een lounge goed zou keuren, Schiphol gaf Emirates daarop geen toestemming voor de ruimte.

In 2016 verzorgde KLM bijna de helft van het totale aantal vliegbewegingen (starts en landingen) op Schiphol. KLM nam 47,5 procent voor zijn rekening. De tweede grootste maatschappij op basis van het aantal vliegbewegingen in 2016 is EasyJet.

Bemoeien

In het rapport stelt de ACM ook vast dat Schiphol in 2010 plannen had de tarieven te verlagen om zo de komst van een lagekostenmaatschappij mogelijk te maken. Doordat Schiphol de tarieven verlaagde was EasyJet geïnteresseerd om in Nederland een basis te openen.

Schiphol maakte de plannen aan KLM duidelijk, KLM is tegen de komst van de maatschappij. Schiphol zag af van een tariefsverlaging en EasyJet stelde de basis in Nederland uit, die kwam er pas in 2015.

Toezeggingen aan ACM

De ACM stelt dat door dit soort contacten het risico bestond dat de luchthaven niet zelfstandig het beleid bepaalde, maar dat afstemde op de wensen van KLM. Zo werden andere luchtvaartmaatschappijen mogelijk gehinderd in hun groeiplannen.

KLM en Schiphol hebben nu aan de ACM duidelijk gemaakt dat ze in het vervolg geen zaken meer bespreken die concurrenten kan benadelen. Volgens de ACM is dat goed voor een gevarieerd aanbod en lagere ticketprijzen op Schiphol.