Elektrische auto aan het laden
NOS NieuwsAangepast

EU wil strijden met de Tesla's van deze wereld en zelf batterijen maken

  • Thomas Spekschoor

    correspondent Europa

  • Thomas Spekschoor

    correspondent Europa

Het is de benzine van de toekomst: batterijcellen voor elektrische auto's. Die vormen het hart van de accu. Net als bij benzine zijn we voor de productie van die cellen bijna volledig afhankelijk van landen buiten Europa. En dat moet veranderen, zegt de Europese Commissie. Anders dreigt er op termijn een drama voor de Europese auto-industrie.

Bij Cleantron in Nieuw-Vennep stellen ze accu's voor elektrische auto's samen uit honderden van die batterijcellen. Als je er rondloopt zie je al snel dat de afhankelijkheid van Azië groot is. Op veel dozen met batterijcellen staat 'Made in China' of er zit een sticker op met Chinese of Koreaanse tekens. In Europa worden batterijcellen nauwelijks gemaakt.

Zorgen over afhankelijkheid

"Daar maken veel mensen in de auto-industrie zich zorgen over," zegt de directeur van Cleantron, Maurice van Giezen. "We zijn afhankelijk van het verre oosten. Dat betekent lange levertijden, soms vertragingen. Maar er kunnen ook politieke problemen gaan spelen. Landen kunnen beslissen dat ze hun eigen bedrijven voor laten gaan, voordat ze leveren aan andere landen. Japan en Korea hebben zich daar nooit schuldig aan gemaakt, maar China doet dat wel."

Wat zit er eigenlijk in zo’n auto-accu?

Het zijn zorgen die ook bij de Europese Commissie spelen. Daarom komen vandaag in Brussel bedrijven uit allerlei Europese landen samen om te kijken of ze 'het Airbus van de batterijen' kunnen oprichten. Airbus is ooit door Frankrijk en Duitsland opgezet om te concurreren met het Amerikaanse Boeing.

Je moet er toch niet aan denken dat we ineens geen batterijen meer geleverd krijgen. Dat er geen auto's meer van de band rollen en ze dus ook niet meer verkocht kunnen worden.

Peter Notten, batterij-expert

In Brussel zit vandaag de Franse batterij-maker SAFT aan tafel, net als het Duitse Siemens, het Belgische Umicore en verschillende auto-fabrikanten. Chipfabrikant NXP is tot zover bekend het enige bedrijf uit Nederland dat is uitgenodigd.

Veel op het spel

Vooral voor de auto-industrie staan er grote belangen op het spel, zegt hoogleraar Peter Notten, een batterij-specialist. De auto-industrie gaat de komende jaren meer en meer elektrische auto's produceren en wordt dus steeds afhankelijker. "Je moet er toch niet aan denken dat we ineens geen batterijen meer geleverd krijgen. Dat er geen auto's meer van de band rollen en ze dus ook niet meer verkocht kunnen worden. Ik denk dat het heel verstandig is om die batterijen zelf te gaan maken."

Wij proberen hier batterijen te ontwikkelen waarmee je twee keer zo lang kunt rijden, die binnen vijf minuten opladen en die veel langer meegaan.

Ton van Mol, directeur van HOLST-centre

Batterij-productie mag er dan nauwelijks zijn in Europa, batterijen ontwikkelen kunnen we hier als de beste. In het Holst Centre in Eindhoven worden nieuwe generaties batterijen gemaakt. "Nu moet je batterijen nog heel lang opladen," zegt directeur Ton van Mol. "Wij proberen hier batterijen te ontwikkelen waarmee je twee keer zo lang kunt rijden, die binnen vijf minuten opladen en die veel langer meegaan."

Ook Van Mol hoopt dat die nieuwe batterijen in Europa worden geproduceerd. "Als de verbrandingsmotor straks wegvalt, valt ook de hele toeleveringsketen weg. Dat wordt de batterij. Dus voor de auto-industrie is het belangrijk dat er een nieuwe keten rond batterijen ontstaat, zodat in de toekomst ook mijn kinderen nog werk hebben."

Megafabriek

Bovendien proberen andere werelddelen de batterijproductie ook over te nemen. Tesla, de grote Amerikaanse producent van elektrische auto's, is bezig met het bouwen van een megafabriek voor batterijen in Nevada. "Daarom is het goed dat ook Europa de krachten bundelt," zegt Van Mol.

In Eindhoven ontwikkelen ze nieuwe soorten batterijen

Iedereen is het er dus wel over eens dat de batterij-productie terug moet naar Europa. Grote vraag blijft dan alleen: waar in Europa? In Brussel werd de verantwoordelijke Eurocommissaris vanmiddag omringd door een Franse minister en een Duitse staatssecretaris. Een veeg teken voor Nederland.

"Duitsers en Fransen hebben veel meer een traditie om vanuit de overheid hun bedrijven te ondersteunen", zegt Maurice van Giezen van Cleantron. "Nederland is daar veel passiever in en dat maakt wel een groot verschil. Ik zou zeggen: dit moet een echt Europees plan worden, dat we ook Europees gaan uitvoeren. Dus Nederland moet er ook van profiteren."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl