'Nieuwe baas Formule 1 onderzoekt GP in Rotterdam en Amsterdam'

Formule 1-coureur Max Verstappen in actie tijdens een demonstratie in Rotterdam ANP

"Laat de start of finish in de nieuwe Kuip plaatsvinden. Dan heb je direct 63.000 betalende toeschouwers." Herman Vaanholt ziet het zo voor zich: Max Verstappen scheurend in een Formule 1-bolide door Rotterdam. Of zo'n grand prix ook haalbaar is, is een tweede.

"Op de Maasvlakte kan geracet worden. Als je graag een grand prix in Rotterdam wilt hebben, moet je dat meenemen in de plannen rond de nieuwe Kuip. Dat stadsdeel gaat de komende jaren toch op de schop", zegt de ondernemer, die in het verleden nauw betrokken was bij 'Monaco aan de Maas' en City Racing in Rotterdam. "Maar dat waren Formule 1-demonstraties. Dat is totaal iets anders dan een echte race. Daar komt veel meer bij kijken."

Liberty Media

Vaanholt reageert op het nieuws dat het goed ingevoerde motorsport.com verspreidde. Liberty Media, eigenaar van de Formule 1, heeft volgens motorsport.com Nederland bezocht en gekeken of een stratenrace in Rotterdam of Amsterdam tot de mogelijkheden behoort.

Sfeerbeeld van City Racing in Rotterdam in 2011 ANP

Liberty Media nam de rechten van de Formule 1 eind 2016 over van de Brit Bernie Ecclestone. De Amerikanen gaven direct aan meer spektakel in de koningsklasse van de autosport te willen.

Er moesten minder GP's ver buiten het hart van bruisende steden, zoals in Maleisiƫ, plaatsvinden en er moesten meer stratenraces in wereldsteden (bijvoorbeeld New York, Las Vegas) komen. De achterliggende gedachte blijft wel dat er goed geld verdiend moet worden om de miljardeninvestering terug te verdienen.

Een stratenrace in Amsterdam of Rotterdam zou, volgens de Amerikanen, ook wel in die plannen passen. In Rotterdam weten ze niets en wachten ze volgens een woordvoerder af of er uit de hoek van de Formule 1 iets concreets komt.

Amsterdam Beach

Wethouder Eric van de Burg van Amsterdam zegt een grand prix in Nederland toe te juichen, maar dan wel op 'Amsterdam Beach', oftewel het circuit van Zandvoort. "En niet in de binnenstad", twittert hij.

Voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers ziet Nederland graag op de F1-kalender terugkeren en het liefst in Zandvoort. Daar werd de laatste Formule 1-race in 1985 gereden.

Historie

"Als Liberty Media kiest voor een stratenrace in Amsterdam of Rotterdam, gaat het voorbij aan de historie. Die ligt op Zandvoort", zegt Lammers, die toegeeft door een gekleurde bril te kijken. Het circuit ligt in zijn achtertuin, hij heeft er zakelijke belangen.

Lammers vindt het, gezien het kostenplaatje van zo'n 100 miljoen euro, onlogisch om in een tijdelijk circuit in Amsterdam of Rotterdam te investeren. "De faciliteiten liggen er al in Zandvoort. Ik zou het logischer vinden daar zo'n investering te doen. Dan heeft de hele autosport er iets aan. Met een tijdelijk circuit devalueer je de Formule 1. De eisen om zo'n evenement te houden, liggen dan lager. Het is een beetje het concept van de Indycar-races, wat Liberty Media voor ogen heeft."

Formule 1-specialist Louis Dekker van de NOS denkt dat het organiseren van een stratenrace in Nederland wel zou kunnen. "Als iedereen, van landelijke politiek tot bedrijfsleven erachter gaat staan. In Singapore was financieel alles mogelijk en was het zo geregeld. Hier zullen veel partijen moeten samenwerken. Een tijdelijk stratencircuit is in elk geval gemakkelijker te exploiteren dan een vast circuit."

Goudhaantje

Op de achtergrond speelt natuurlijk mee dat Nederland met Max Verstappen een goudhaantje in handen heeft. "Probleem van circuits als Zandvoort en Assen, die allebei graag willen, is dat het jaren duurt voor die circuits gereed zijn om de Formule 1 te ontvangen. Als je wilt meeliften op het succes van Max Verstappen kan dat veel sneller met een stratencircuit. Maar er is stevige concurrentie."

In Kopenhagen lijken ze al ver te zijn met een Formule 1-race door de stad. Politiek en bedrijfsleven lijken daar bereid de kosten van 100 miljoen op te hoesten. De Denen gokken op 2020. "Liberty Media heeft onderkend dat het hart van de Formule 1-sport in Europa ligt. En multinational Heineken als grote sponsor in de Formule 1 is misschien een voordeel voor Nederland", aldus Dekker.

'Rotterdam durft'

"In Rotterdam was er na de eeuwwisseling de politieke wil om het evenement te organiseren. Wij vroegen niet om geld, dat scheelde", zegt Vaanholt. "De slogan was destijds 'Rotterdam durft' en de stad zou Europese sportstad worden. Het paste allemaal mooi bij elkaar. Het was voor ons een jongensdroom die uitkwam."