Dramatische start bij Solar Challenge voor team Twente
De zonneauto van het Solar Team Twente is slecht begonnen aan de World Solar Challenge. Door technische problemen kwam de ploeg tijdens de kwalificaties waarin de startvolgorde wordt bepaald niet verder dan de 32e plek.
Elk team rijdt tijdens de kwalificatie eerst een opwarmronde en daarna een hot lap. De meeste topteams halen tijdens de kwalificatie niet het onderste uit de kan. De bedoeling is vooral om de auto heel te houden. Toch is het een zenuwenspel, want je wilt niet te veel tijd verliezen op de concurrentie. "Je kunt de race hier niet winnen, maar je kunt hem wel verliezen", zegt Sarah Bennink Bolt van het Delftse team.
Dat het niet goed ging, bleek al snel voor het team uit Twente. De problemen werden veroorzaakt door de gps-tracker van de auto. Het signaal van de tracker verstoorde de communicatiekanalen, waardoor de auto niet goed reageerde op het handelen van de piloot. Die wilde harder rijden, maar dat lukte niet.
De 32e startplek betekent dat het team morgen een uur later vertrekt dan de koploper. Teamlid Gearte Nynke Noteboom houdt de moed erin en wijst er op dat de race vijf dagen duurt. "Het wordt pittig, maar het is niet onmogelijk."
Twente geldt als een van de favorieten voor de race in Australië. Twee jaar geleden eindigde het team op de tweede plaats. Ze startten destijds bijna tien minuten eerder dan de latere winnaar Delft en kwamen op de finishlijn slechts een paar minuten tekort. Morgen start het team dus geen tien minuten eerder maar een uur later dan de koploper.
De andere favorieten maakten geen fouten. Het Nuon Solar Team uit Delft start vanaf de vierde plek.
De race gaat van Darwin in het uiterste noorden van Australië naar het zuidelijk gelegen Adelaide. De drieduizend kilometer voert dwars door de outback. Dat rode achterland behoort tot de meest onherbergzame gebieden van Australië.
Overdag racen de teams, in de Challengerklasse. Zodra het donker wordt slaan ze hun kamp op langs de kant van de weg. De Nederlandse teams doen het traditioneel goed tijdens de race. Het Nuon Solar Team uit Delft heeft de wedstrijd al zes maal gewonnen. Solar Team Twente eindigde afgelopen keer op de tweede plek.
Solar Team Eindhoven doet mee in de Cruiserklasse. Zoals de naam van die klasse al doet vermoeden draait het hier niet om snelheid. Zolang een team in Adelaide over de finish komt, dingt het mee naar de hoofdprijs.
De eindscore wordt voor een groot deel bepaald door het energieverbruik van de auto. Hoe meer mensen er meerijden en hoe minder je de accu's onderweg hoeft op te laden, des te meer punten dat oplevert. Vijfzitter Stella Vie kan duizend kilometer rijden op een enkele batterijlading.
De andere punten zijn te verdienen via de practicalities. Een jury geeft punten voor zaken die bijdragen aan het comfort van de auto en voor stijl. De keuring vindt pas plaats nadat de auto's over de finish zijn gekomen en de winnaar is dus pas op zaterdag bekend.
De concurrentie komt uit het Duitse Bochum, die een elegante vierzitter hebben gebouwd, en van het Australische UNSW. Die maakten tijdens de kwalificatie indruk met hun stereo-installatie en de keiharde muziek die uit de luidsprekers schalde.
Morgen start Eindhoven vanaf de 18e plek. Dat is weliswaar achter de concurrenten, maar aangezien snelheid niet belangrijk is, maakt niemand in het team zich daar zorgen over. Beatrix Bos kan in ieder geval niet wachten. "Het is natuurlijk één groot avontuur. Ik heb er zin in."