Informatie over veiligheid betonnen vloeren lastig te vinden

Twitter / FarSize

Minister Plasterk gaat gemeenten helpen bij het inventariseren van mogelijk onveilige betonnen vloeren in gebouwen. Tot de inventarisatie is besloten nadat vorige week het rapport verscheen over het instorten van een parkeergarage in aanbouw bij Eindhoven Airport, in mei van dit jaar. Om herhaling te voorkomen, wil de minister gemeenten informeren over de gevaren van bepaalde bouwconstructies met een uitgebreid document.

Bij de bouw van de Eindhovense parkeergarage bleek een fout te zijn gemaakt bij de bevestiging van een betonvloer. De vloeren waren niet goed gehecht aan andere betonlagen. Ook was er onvoldoende ondersteuning van pilaren. Daardoor stortte het als een kaartenhuis in elkaar:

Zo stortte de parkeergarage in Eindhoven in

Nu moeten gemeenten door het hele land onderzoeken of gebouwen waar dezelfde constructie is gebruikt wel veilig zijn. Als er gebruik is gemaakt van dezelfde soort betonvloer als in Eindhoven, wordt gecontroleerd of de hechting tussen de vloerlagen voldoende is. Dat gebeurt door onderzoek van de bouwtekeningen van de gebouwen en door het materiaal van de vloer te inspecteren.

Een lastige opdracht; daarom stelt minister Plasterk een document op dat gemeenten moet ondersteunen bij het onderzoek. Dat doet hij samen met de Vereniging van Nederlandse Constructeurs en verschillende bouwbedrijven. Binnen twee weken moet het verslag op tafel liggen.

Bouwtekeningen

Toch is het nog maar vraag of alle informatie boven tafel te krijgen is, denkt Bob Gieskens van de constructeursvereniging. "Deze bouwconstructie wordt al sinds 2000 toegepast. Er is geen wettelijke afspraak hoelang bouwtekeningen bewaard moeten blijven. Dat wisselt dan ook per gemeente." Bouwtekeningen kunnen ook worden opgevraagd bij architecten en aannemers, maar zij kunnen in hun contract zelf bepalen hoelang ze bouwtekeningen bewaren.

Volgens Gieskens is ook de grootte van de gemeente van belang. "Voor kleine gemeenten is het lastiger om informatie boven tafel te krijgen, omdat zij geen specifieke constructiekennis in huis hebben. Zij zullen dus kennis via collega-gemeenten of via private partijen moeten inkopen."

Een bouwtekening alleen is bovendien niet genoeg om de veiligheid van een parkeergarage vast te stellen. Gemeenten moeten ook weten met wat voor materiaal de vloer is gebouwd.

Informatie verzamelen

"Het is een wijze les voor de toekomst", vindt Gieskens. "Informatie over bouwconstructies is niet makkelijk terug te vinden. We moeten goed nadenken hoe we voortaan op een slimmere manier informatie kunnen verzamelen, zoals digitaal."

Toch blijft het lastig om alle benodigde informatie te verzamelen. "Bij recentere gebouwen is de informatie vaak wel digitaal opgeslagen, maar bij oudere gebouwen kan dat best lastig zijn. Daar is het vaak verspreid. Gemeenten hebben informatie in hun archief, maar dat is vaak niet toereikend om dit soort dingen te onderzoeken."

Tijdelijk gesloten

Sommige gemeenten hebben het zekere voor het onzekere genomen en hebben gebouwen tijdelijk gesloten, zoals sportcentrum de Meent in Alkmaar. Daar is dezelfde constructie toegepast als in Eindhoven. Het sportcentrum gebruikt nu stempels als tijdelijke oplossing.