Twee grote supermarktketens verlagen de prijzen; volgt de rest?

ANP
Geschreven door
Merel Stikkelorum
Economieverslaggever

Er is een prijzenslag op komst bij supermarkten. Dat concludeert Laurens Sloot, hoogleraar Retail Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen, nu in een paar dagen tijd enkele supermarktketens prijzen structureel hebben verlaagd.

Jumbo, de tweede supermarktketen van het land, trapte vrijdag af met een prijsverlaging op de honderd best verkochte producten, zoals melk, yoghurt en cola. Zaterdag volgde Plus met een verlaging van honderd dezelfde soort producten, constateert prijsvergelijker Superscanner.nl. Daar kwam maandag nog een tijdelijke promotie-actie bovenop. Samen hebben deze twee supermarkten een kwart van de markt in handen.

Marktleider

"De vraag is nu wat marktleider Albert Heijn gaat doen", zegt Sloot. Daar komt waarschijnlijk snel duidelijkheid over. "Ik denk dat Albert Heijn eerst kijkt of de consument reageert, dus of Jumbo groeit ten koste van henzelf. Als dat zo is, dan verwacht ik dat ze wat gaan doen." Albert Heijn is veruit de grootste supermarktketen met een marktaandeel van 35 procent.

Volgens Alwin van der Velden van Superscanner.nl kan Albert Heijn de prijsverlagingen niet negeren, omdat het verschil nu wel heel groot is geworden bij producten die mensen dagelijks gebruiken. "Jumbo en Plus hebben de prijs van een pak halfvolle melk met zo'n 30 procent verlaagd naar 75 cent. Bij Albert Heijn kost een pak melk van het gewone huismerk nog 1,09 euro." Een pak halfvolle melk van het budget merk Zaanse Hoeve van AH kost overigens wel 75 cent.

Concurrentiegevoelig

Bij andere supermarktketens ziet hij al wat beweging. Dirk van den Broek, Dekamarkt, Hoogvliet en Vomar hebben de prijzen van ongeveer tien producten verlaagd die ook bij Jumbo en Plus goedkoper zijn geworden.

De supermarkten zijn vanwege de concurrentiegevoeligheid bepaald niet scheutig met informatie over de prijsverlagingen. Jumbo wil niet zeggen waarom het juist nu overgaat tot de prijsverlaging. Plus zegt de prijzen van concurrenten in de gaten te houden en zijn eigen prijzen waar nodig te verlagen. Albert Heijn wil niet zeggen of het meegaat in de prijsverlagingen.

Nederlandse supermarkten hanteren al lagere prijzen dan supermarkten in de landen om ons heen. Toch is er volgens Sloot nog voldoende ruimte om verder te gaan. "Ondanks de krappe marges bij veel supermarkten, hebben de meeste ketens goede jaren achter de rug. Die zullen niet zo maar marktaandeel prijs willen geven."

In oktober 2003 ontketende Albert Heijn een prijzenoorlog. De winkelketen verlaagde zijn prijzen toen flink. De supermarkt zag dat mensen steeds goedkopere producten kochten bij concurrenten als de Lidl en Aldi. In de hoop weer klanten te trekken, gingen de prijzen van veel producten omlaag. De strategie werkte, want Albert Heijn zag klanten weer terugkomen. Andere supermarkten zoals Super de Boer, C1000 en Konmar volgden al snel met eigen prijsverlagingen.

2007 wordt gezien als het einde van de eerste prijzenoorlog toen C1000, nu overgenomen door Jumbo, de prijzen weer omhoog deed. Dat bezorgde de supermarkten een slecht imago.

Er waren gemengde reacties op de prijzenoorlog in 2003. De consument profiteerde natuurlijk het meest van de oorlog. Die zag dat A-merken steeds betaalbaarder werden. Producenten waren minder blij omdat ze zagen hoe hun marges slonken. Vakbond CNV zei dat het supermarktpersoneel de dupe werd van de prijzenoorlog. De moordende concurrentie tussen supermarkten zou leiden tot lage uurlonen.

In september 2013 volgde opnieuw een prijzenoorlog. Weer was Albert Heijn de aanjager. Die verlaagde de prijzen van duizend artikelen van A-merken permanent.