De omzet van uitzender Randstad is vorig jaar met 12 procent gestegen naar 14,2 miljard euro.

Vooral in het laatste kwartaal was de toename sterk: 22 procent. De jaarwinst verdrievoudigde tot 288,5 miljoen euro. Randstad is na Adecco het tweede uitzendconcern ter wereld.

De stijgende vraag naar tijdelijke krachten wijst er volgens financieel-directeur Robert Jan van de Kraats op dat de economie aantrekt, maar hij ziet wel grote verschillen tussen de landen waar Randstad actief is.

"Vooral gebieden met veel industrie laten een sterke groei zien. In landen als Nederland met een economie die meer op dienstverlening is gericht, is de groei trager."

Klassiek patroon

Maar in meer sectoren begint het aan te trekken, zoals de bank- en verzekeringswereld in de VS. Ook de publieke sector in Duitsland en Frankrijk heeft meer behoefte aan flexibele krachten, zegt Van de Kraats.

"In de publieke sector in Nederland en Groot-Brittannië zien we de vraag niet toenemen. Daar merken we de gevolgen van de bezuinigingen."

De opleving die de uitzendwereld na de crisis doormaakt, verloopt volgens het klassieke patroon. Flexibel personeel ging er als eerste uit toen het slecht ging. Nu de economie zich herstelt, nemen bedrijven werknemers liever tijdelijk in dienst voordat ze vast personeel zoeken. Traditioneel loopt de industrie daarin voorop.

STER reclame