Parijs gaat een dag op slot voor auto's, maar heeft dat wel zin?

Aangepast
EPA
Geschreven door
Frank Renout
correspondent Frankrijk

In Parijs wordt morgen een autovrije dag georganiseerd. Geen auto mag de stad in. Vijf vragen over dit groene initiatief in Frankrijk.

Autovrij: hoe dan?

Tussen 11.00 uur 's morgens en 18.00 uur 's avonds gaat Parijs op slot voor auto's, bussen en motoren. De metro rijdt wel en ook taxi's mogen de straat op (maar ze mogen slechts 30 kilometer per uur rijden). Bewoners worden opgeroepen die dag te lopen, fietsen en rolschaatsen.

Heeft dat zin?

Eerder werden in Parijs al tijdelijke of gedeeltelijke rijverboden afgekondigd en dat leidde tot minder luchtvervuiling. Eén dag niet rijden heeft natuurlijk slechts een beperkt effect op de uitstoot van gassen. "We willen mensen ook laten wennen aan het idee dat ze misschien vaker de auto moeten laten staan", zegt een woordvoerder van de gemeente.

Is het zo erg in Parijs?

Ja. Met name bij bepaalde weersomstandigheden (warmte en weinig wind bijvoorbeeld) ontstaat een complete smogwolk door, onder meer, uitlaatgassen. Wie dan op straat loopt, ademt dezelfde lucht in als iemand die acht sigaretten rookt in een dichte kamer. Parijs introduceerde daarom milieustickers voor op auto's: bij ernstige smogvorming mogen sommige auto's de stad niet meer in.

Fietspaden in Parijs AFP

Wat doet Parijs verder om te zorgen voor schonere lucht?

Best veel. De burgemeester Anne Hidalgo wil bijvoorbeeld dat er in vijf jaar tijd 100 hectare aan groen wordt aangelegd in de stad, op daken en op muren. Er worden overal busbanen en fietspaden aangelegd. Er zijn fietsen, elektrische auto's en elektrische scooters te huur. Huizen en openbare gebouwen worden gerenoveerd of aangepast om elektriciteit te besparen.

Parijs wil de groenste hoofdstad van Europa worden:

Parijs wil groenste hoofdstad van Europa worden

Wat is het leukste initiatief voor een Groen Parijs?

In een parkeergarage, onder een enorme flat in het noorden van de stad, wordt een ondergrondse boerderij aangelegd. Er groeien nu al boontjes, broccoli, oesterzwammen en champignons. Dat wordt gedaan door een start-up, La Caverne, opgericht door Théo Champagnat die zijn opleiding als landbouwkundige in Nederland deed.

Steeds meer Europese steden nemen milieumaatregelen om vervuilende auto's uit het centrum te weren. Meer weten over Europa van binnenuit en van buitenaf? Schrijf je dan hier in voor de wekelijkse nieuwsbrief Brussel Inside, waarin de Europa-correspondenten van de NOS scherpe opinies, hardnekkige geruchten en meeslepende reportages verzamelen.