Duitser bekent vergiftigen babyvoeding

Aangepast
De politie heeft foto's van de verdachte verspreid Politie Konstanz

De Duitse politie heeft een man opgepakt voor het stoppen van gif in babyvoeding om daarmee supermarkten af te persen. De 53-jarige man werd gisteren gearresteerd in de buurt van Tübingen, in het zuidwesten van Duitsland. Hij heeft schuld bekend.

De politie kwam de man op het spoor op basis van een aantal concrete tips. De politie had op grote schaal beelden van de man verspreid.

In totaal kreeg de politie ongeveer 1500 telefoontjes en 400 e-mails over de zaak. De meeste kwamen van consumenten die wilden weten waarop ze moesten letten om te weten of het eten en drinken dat ze kopen veilig is. Ongeveer 300 tips gingen over het opsporen van de dader.

Bewijs

Na zijn arrestatie zweeg de verdachte aanvankelijk. Later legde hij alsnog een bekentenis af. In zijn woning is bewijsmateriaal gevonden.

Over een motief heeft de Duitse justitie niets bekendgemaakt. De verdachte heeft wel gezegd dat hij geen andere producten heeft vergiftigd dan de producten die tot nu toe bekend waren.

Antivries

Donderdag werd bekend dat iemand deze maand pakken babyvoeding in vijf winkels had vergiftigd door er antivries in te doen. Daarna stuurde hij een waarschuwingsbrief aan de politie.

Hij dreigde nog zeker twintig pakken te vergiftigen als er geen 10 miljoen euro werd betaald. De man had supermarkten en drogisterijen van Aldi, Lidl, Rossmann, DM, Müller, Edeka, Norma en Rewe in het vizier.

De afpersing leidde in Duitsland tot veel ophef. Inname van 30 milliliter van het antivriesmiddel kan al dodelijk zijn voor volwassenen. Bij baby's en kinderen ligt die norm nog veel lager.

Alert blijven

Hoewel de zaak nu opgelost lijkt, waarschuwt de politie om waakzaam te blijven. Het staat nog niet vast dat er geen gif in andere levensmiddelen is gestopt. Consumenten moeten vooral letten op beschadigde verpakkingen.

Politie en justitie zeggen dat de afgelopen dagen honderden mensen dag en nacht hebben gewerkt om een verdachte op te sporen en het gevaar voor consumenten weg te nemen.

STER Reclame