Zelfs stofzuigermaker wil een elektrische auto gaan maken
De ene na de andere autofabrikant kondigt forse investeringen in elektrisch rijden aan. BMW komt de komende jaren met 25 modellen, Volkswagen steekt er tientallen miljarden in en Volvo wil vanaf 2019 alle auto's deels of helemaal elektrisch leveren. Maakt Dyson dan nog een kans?
De maker van onder meer luxe stofzuigers kondigde gisteren aan 2,27 miljard euro te gaan investeren in de ontwikkeling van elektrische auto's, waar al dertig jaar achter de schermen over wordt nagedacht. In 2020 moet de auto klaar zijn. Volgens oprichter en topman James Dyson werken er al 400 mensen aan het project en het is de bedoeling dat er snel veel medewerkers bijkomen.
Ik denk dat de auto meer dan 100.000 euro gaat kosten.
Dyson legt in een mail aan zijn medewerkers uit dat hij op deze manier iets wil doen aan de luchtvervuiling in steden. "De Wereldgezondheidsorganisatie meldt dat in 2012 wereldwijd zo'n zeven miljoen mensen overleden door luchtvervuiling. Het is onze plicht daar een oplossing voor te vinden."
In gesprek met The Guardian zegt de bedenker van de stofzuiger dat het een dure auto wordt. Een prijs noemt hij niet, "een betere vraag is misschien hoeveel mensen bereid zijn vooraf te betalen". De krant vergelijkt de ambities van Dyson met die van Tesla-baas Elon Musk, al zegt Dyson dat het een ander soort auto wordt.
"Ik denk dat de auto meer dan 100.000 euro gaat kosten", zegt econoom Max Erich van ING. "Daarmee gaat het bedrijf dus aan de bovenkant van de markt zitten en vormt het geen gevaar voor andere automakers."
"Het is een interessante zet", vindt hoogleraar automotive Maarten Steinbuch aan de TU Eindhoven. "Dyson heeft veel kennis van elektromotoren en die kan worden ingezet voor elektrische auto's." Erich beaamt dat: "Daarnaast heeft het bedrijf in 2015 een start-up gekocht die werkt aan nieuwe batterijtechnologie."
Uitdagingen
Tegelijkertijd tekent Steinbuch aan dat je daarmee nog geen rijdende auto hebt. "Ze moeten veel geld gaan investeren in batterijtechnologie." Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Dyson heeft iets meer dan een miljard euro beschikbaar voor de ontwikkeling van batterijen, Volkswagen investeert het vijftigvoudige.
Dan hebben we het nog niet eens gehad over de productiekosten. "10.000 auto's maken is niet zo'n probleem", zegt Steinbuch. "Het wordt pas echt ingewikkeld als je er bijvoorbeeld 100.000 van de band wil laten rollen, dat kost zo'n 10 miljard euro." Maar Dyson lijkt die ambitie de komende jaren niet te hebben.
Er worden dit jaar naar schatting wereldwijd bijna 80 miljoen auto's verkocht.
Erich verwacht dat Dyson de productie uitbesteedt, bijvoorbeeld aan een bedrijf in Azië. "Dan is het niet zo moeilijk om een paar duizend auto's van de band te laten rollen."
Steinbuch sluit zich daarbij aan. "Als ik Dyson was zou ik me richten op mijn kerntaak: het aansturen van de motor", zegt Steinbuch. "De productie en batterijen zou ik uitbesteden." Daarnaast merkt Steinbuch op dat Dyson een merknaam heeft opgebouwd die wordt geassocieerd met chique stofzuigers, dat kan helpen om de bovenkant van de markt te bedienen.
Of Dyson ooit verandert in een fabrikant voor een groter publiek is afwachten, maar Erich sluit het niet uit. "Je zag bij Tesla ook dat ze bovenaan de markt begonnen met de Tesla Model S (kost in Nederland meer dan 85.000 euro, red.) en inmiddels maken ze het goedkopere Model 3." Maar het kan ook zijn dat Dyson een toeleverancier wordt. "Als ze vernieuwende batterijtechnologie hebben, zouden ze die ook kunnen verkopen aan andere automakers", denkt Erich.
Naast elektrisch rijden kijkt Dyson ook naar de ontwikkeling van zelfrijdende auto's, al moet daar volgens topman James Dyson nog niet te veel van worden verwacht. "Ik denk dat auto's waarbij je op geen enkel moment hoeft bij te sturen nog wel even op zich laten wachten."