Een vrouw in Amersfoort ontvangt thuis haar boodschappen Hollandse Hoogte

Nog niet zo lang geleden deden veel mensen er lacherig over: "Je bananen, bier en luiers via internet bestellen? Belachelijk toch." Maar tijden veranderen, en anno 2017 doet een op de vijf gezinnen met enige regelmaat, of regelmatig, de dagelijkse boodschappen online. De food-omzet steeg vorig jaar tot boven de half miljard euro, blijkt uit cijfers van vakblad Twinkle Magazine in samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam.

Twinkle stelde voor de tiende keer een top 100 samen van de grootste internetbedrijven in Nederland. Albert Heijn is op het terrein van food veruit koploper met een omzet van 400 miljoen euro. Jumbo volgt op 'eerbiedwaardige' afstand met 100 miljoen euro. Verderop in de lijst staan namen als Plus, Hoogvliet en Picnic, dat eerder dit jaar met veel publiciteit de markt bestormde.

Volgens Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org kopen Nederlanders nu 3 procent van alle voeding via internet. "In Engeland is dat, om een voorbeeld te noemen, bijna 10 procent. Er is dus nog een hele wereld te winnen."

Geen winst

Die omzetgroei staat leuk, maar er wordt nog steeds heel weinig verdiend met het thuisbezorgen van levensmiddelen. De winstmarges op aardappelen, stroopwafels, gehakt en al die andere producten in de supermarkt zijn al klein (vaak is het een centenkwestie), laat staan als de supermarkt de spullen thuis moet brengen.

Laurens Sloot, hoogleraar retailmarketing: "Het liefste heeft de supermarkt natuurlijk dat mensen gewoon naar de winkel komen, zelf hun boodschappen doen en meenemen naar huis. Dat is voor de super het goedkoopste. Thuisbezorgen kost geld en consumenten willen daar geen zes, zeven euro voor betalen."

De vraag is: hoelang kan dit zo doorgaan? Aanbieders als Albert Heijn online, Jumbo en Picnic vechten elkaar de tent uit. Sloot: "Er is duidelijk een gevecht gaande om de consument." Met veel aanbiedingen en acties proberen de supermarkten klanten te trekken en - als ze veel kopen - dat bezorgen toch 'gratis' te doen.

BOL de grootste

De top 100 van grootste internetbedrijven in Nederland wordt aangevoerd door Bol.com (dochter van Ahold) met een omzet van 950 miljoen. Het bedrijf zal naar verwachting dit jaar door de grens van 1 miljard gaan. Ook de topman van Coolblue - nummer 2 in de top 100 - zei onlangs in De Volkskrant dat ze dit jaar door die magische grens gaan. Feit is dat Coolblue op dit moment harder groeit dan BOL.

In de top 10 verder namen als Zalando, Wehkamp, Amazon en H&M. De grote webwinkels worden steeds groter. De top 10 is goed voor 56 procent van de omzet van de hele top 100.

Bouwmarkten

Wat verder opvalt in de top 100, dat de bouwmarkten online uitmuntend presteren. Door het economisch herstel wordt er in het land veel verbouwd en gerenoveerd, en dat merken ze bij Gamma, Praxis en Horbach. Gamma is op internet de grootste aanbieder en zag de omzet in één jaar tijd groeien van 21 naar 50 miljoen euro. Ook Praxis en Formido doen het goed, evenals Hornbach. De van oorsprong Duitse bouwmarkt begon erg laat met internet, maar is nu duidelijk aan een inhaalrace bezig.

Arjan van Oosterhout, hoofdredacteur van Twinkle Magazine, vindt het ook opvallend dat er in de lijst veel aanbieders opduiken van voedingssupplementen, vitamine-, afslank- en andere pillen: "Dan moet je denken aan XXL Nutrilon, Flinndal, Athleteshop en Drogisterij.net. Allemaal adressen waar dit soort pillen te koop zijn. En die zijn blijkbaar razend populair."

STER reclame