Muziekbusiness in Nederland bloeit, dankzij streaming en vinyl

Aangepast
ANP

Het gaat goed met de muziekindustrie in Nederland, dankzij het streamen van muziek en de verkoop van vinyl. De omzet van streamingsdiensten, zoals Spotify, is het eerste halfjaar van 2017 met ruim 30 procent gestegen. Ook is er veel vraag naar lp's.

Streamen betekent dat muziekbestanden worden afgespeeld, zonder dat die op een computer of smartphone staan. Via bluetooth of wifi kan muziek worden afgespeeld, zonder dat het nodig is de bestanden te downloaden. Downloaden verliest steeds meer terrein, terwijl het streamen van muziek toeneemt.

Jeugd omarmt vinyl

Paul Solleveld van de NVPI, de brancheorganisatie van de entertainmentindustrie, zegt dat de omzet van vinylplaten is gestegen met ruim 20 procent. "De jeugd omarmt nu ook muziek die uitgegeven is op oude platen. Dat is mooi om te zien. Als je kijkt naar het totale aantal verkochte lp's, hebben we vorig jaar het miljoen bereikt."

De Nederlandse muziek had in 2015 al een topjaar. De omzetgroei in de muziekindustrie vanaf dat jaar zet nu dus door. De positieve resultaten in de eerste helft van dit jaar komen onder meer door de verkoop- en streamingrecords van nationale en internationale artiesten.

Despacito van Luis Fonsi was de meest gestreamde track aller tijden. Volgens Solleveld werd muziek van Nederlandse rappers massaal gestreamd. "Artiesten die het goed hebben gedaan afgelopen jaar zijn Boef, met zijn debuutalbum Slaaptekort, Lil Kleine en rapgroep SFB." Maar ook André Hazes junior met zijn album Wijzer, Martin Garrix en Dua Lipa met Scared to be Lonely werden veel gestreamd in Nederland.

De NVPI verwacht dat in het tweede halfjaar de Nederlandse muziekindustrie blijft groeien.

STER Reclame