Bezorgers willen niet in vaste dienst, zegt Deliveroo

Daan Dorr met zijn bezorgfiets Daan Dorr

Onze bezorgers kunnen niet in vaste dienst werken, en bovendien willen velen van hen dat ook helemaal niet. Dat zegt maaltijddienst Deliveroo, op de avond dat bezorgers zich verenigen omdat ze juist niet als zzp'er aan de slag willen.

De maaltijddienst, waar 2000 mensen werken, kondigde vorige maand aan om voortaan alleen nog maar met zzp'ers te werken. Maar dat plan gaat bezorgers, veelal studenten, te ver.

Sinds deze week zijn zo'n 150 maaltijdbezorgers van Deliveroo verenigd als 'Riders Union'. Die groep verzet zich tegen de wens van de maaltijdbezorgdienst om alle koeriers in te zetten als zzp'er.

Hulp van politiek en bonden

Daan Dorr (23) bezorgt parttime maaltijden voor Deliveroo in Amsterdam en is lid van de Riders Union. Hij werkt nu in dienst maar denkt straks uit principe weg te gaan bij het bedrijf met de zzp-constructie. "Een professional huur je in als zzp'er, niet een student van 18 die vijftien uur per week fietst."

Vandaag bespreekt de groep bezorgers samen met de FNV en twee politieke partijen een strategie om de eisen van de groep te laten slagen. Zo willen de bezorgers dat de zzp-constructie van tafel gaat, dat Deliveroo een cao en ondernemingsraad erkent en vaste contracten kan aanbieden.

Maximale flexibiliteit

Maar volgens Deliveroo sluiten flexibele arbeidsovereenkomsten, zoals met zzp'ers, juist goed aan op de aard van het platform, en op de wensen van de fietsbezorgers ('riders').

In een verklaring laat de dienst weten: "De platformeconomie, waar Deliveroo deel van uitmaakt, vraagt om maximale flexibiliteit voor de riders. Zij willen werken op de momenten die hen het beste uitkomen. Deliveroo kan zo voldoen aan de grote vraag naar maaltijden in piekuren. Dat kunnen wij op dit moment het beste realiseren via het zzp-model."

De bezorgdienst stelt bovendien dat 90 procent van de bezorgers die nu als zzp-er aan de slag zijn meer verdient dan wanneer ze in loondienst waren, omdat ze nu per levering betaald krijgen.

Maar dat is wel bruto: grote kostenposten zoals een pensioen of een verzekering tegen arbeidsongeschiktheid, die een werkgever bij loondienst wel betaalt, moeten daar nog vanaf.

'Uitbuiting'

"Het is niet aan Deliveroo om een nieuw arbeidsmodel te ontwikkelen", vindt het bedrijf. Het zegt wel met alle partijen te willen praten over meer zekerheden, maar alleen als de fietskoeriers daardoor niet de status van volledig werknemer terugkrijgen.

"Dan zouden ze hun flexibiliteit verliezen, omdat ze ver van tevoren moeten worden ingeroosterd voor een aantal uren en we ze niet per bestelling kunnen betalen."

De Riders Union heeft de hoop inmiddels op Den Haag gevestigd. Dorr: "Dit soort uitbuiting van jonge mensen of laagopgeleiden kan echt niet. Ik vertrouw erop dat de politiek zich achter ons schaart."

STER Reclame