India boos om Australische lamsvleesreclame
India heeft een officiële klacht ingediend tegen een Australische lamsvleesreclame. Hindoes zijn boos omdat de vegetarische god Ganesha wordt gebruikt om vlees te verkopen.
In de reclame zitten goden van verschillende religies samen te eten, om de boodschap te onderstrepen dat aanhangers van elk geloof kunnen genieten van lamsvlees. Jezus verandert een wijntje in water voor BOB Aphrodite, Mozes splijt zijn erwtjes als de Rode Zee en L. Ron Hubbard vraagt gasten of ze iets zien in scientology. Ook Zeus, een alien en een Noorse god schuiven aan.
"Laten we toasten op lam, het vlees dat we allemaal kunnen eten", stelt de enige atheïst aan het einde voor.
Hoewel de reclame lichtvoetig controverse uit de weg probeert te gaan (zo belt Mohammed af), zijn Hindoes er verontwaardigd over hoe Ganesha wordt afgebeeld. "Ik snap de boodschap, maar dit is slecht uitgevoerd", zegt de voorzitter van Raad van Indiase Australiërs. "Natuurlijk hebben we gevoel voor humor, maar deze voorstelling is respectloos en ongevoelig."
Bij de Australische reclamecodecommissie kwamen tientallen klachten binnen over het spotje. Indiase diplomaten beklaagden zich bij de organisatie achter de reclame en de ministeries van Buitenlandse Zaken, Landbouw en Communicatie. "Dit is pijnlijk voor de Indiase gemeenschap."
Dit was een lesje in de nuance van religie.
"We wilden laten zien dat iedereen samen kan komen voor een maaltijd, of je nu ons product gebruikt of niet", zegt een woordvoerder van Meat & Livestock Australia in de Australische media. "We wilden respectvol omgaan met elk geloof."
Hoewel de woordvoerder nog benadrukt dat je Ganasja niet daadwerkelijk vlees ziet eten of wijn ziet drinken, moest hij toegeven dat de reclame hem "een lesje in de nuance van religie" had gegeven.
De reclame is inmiddels in India van YouTube gehaald, op last van de regering.