Reclame met nep-Max Verstappen had niet gemogen

De echte Max Verstappen EPA

Onlinesupermarkt Picnic had vorig jaar geen reclamefilmpje mogen maken met een lookalike van Formule 1-coureur Max Verstappen. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam bepaald. Picnic moet een schadevergoeding aan Verstappen betalen; de hoogte van het bedrag wordt later vastgesteld.

Het is onrechtmatig om andermans identiteit te gebruiken voor een reclame, zei de advocaat van Verstappen eerder. De rechter is het daarmee eens en zegt dat het portretrecht inderdaad geschonden is.

In het filmpje is te zien hoe de lookalike langs een wagen van supermarkt Jumbo loopt en in een busje van Picnic stapt om boodschappen te bezorgen. Het filmpje verscheen een dag nadat Jumbo, sponsor van Verstappen, een commercial met de coureur naar buiten had gebracht.

Goed doel

De manager van Max Verstappen had een vergoeding van 350.000 euro geƫist. De rechter vindt die claim onvoldoende onderbouwd. De coureur en zijn management krijgen nu tot 18 oktober de tijd om de hoogte van de schadevergoeding te motiveren.

De directeur van Picnic zei eerder dat hij de zaak wilde schikken en het bedrag dat het management aan advocaten kwijt zou zijn aan een goed doel wilde schenken, maar het management van Verstappen zou daarmee niet akkoord zijn gegaan.