ANP

Nederland is vanaf morgen een groot warenhuis rijker. Winkelketen Hudson's Bay opent in drie weken tijd tien filialen in onder meer Amsterdam, Rotterdam, Leiden, Maastricht en Zwolle met een totaal oppervlak van bijna 100.000 vierkante meter.

Het Canadese warenhuis springt in het gat dat V&D achterliet in de winkelstraten. Veertien van de in totaal vijftien vestigingen komen in voormalige V&D-panden én hebben een vestiging van La Place. Alleen het Amsterdamse filiaal zit in een nieuw pand en heeft een eigen restaurant. Het is de vraag of Hudson's Bay het traditionele concept van het warenhuis weer nieuw leven in kan blazen.

Volgens retaildeskundige en oud-directeur van de Bijenkorf Jan Huisman zou het warenhuis een succes kunnen zijn. "De inrichting van de winkels is goed. Niet meer als losse winkeltjes van verschillende merken naast elkaar, maar meer per productgroep." Hij verwacht dat het warenhuis flink kan gaan concurreren met de Bijenkorf. "Hoewel dat die zich meer op het topsegment richt, is er wel overlap in de merken die ze aanbieden."

Ook hoogleraar marketing en retail aan Nyenrode Business Universiteit Kitty Koelemeijer denkt dat het Canadese warenhuis een succes kan zijn in Nederland. "Voor mensen die van warenhuizen houden, is er op dit moment niet veel aanbod in het middensegment. Daar speelt Hudson's Bay goed op in."

Opening

Hudson's Bay opent morgen zijn eerste winkel aan het Rokin in Amsterdam. Koelemeijer verwacht dat er flink wat mensen op af komen. "Ik denk dat er veel belangstelling is. Het publiek is toch benieuwd wat Hudson's Bay precies te bieden heeft."

Huisman verwacht daarentegen dat het niet storm zal lopen. "Grotere kans dat de openingen in Rotterdam en Den Haag op donderdag meer publiek trekken, want dan weten consumenten beter wat ze kunnen verwachten."

Naast de vijftien vestigingen van Hudson's Bay opent het Canadese moederbedrijf HBC in september en november ook twee vestigingen van Saks Off 5th, outlet-winkels met afgeprijsde designerartikelen.

In Hudson's Bay kan een spijkerbroek meteen op maat worden gemaakt. ANP

Hudson's Bay maakte vandaag tijdens een persbezichtiging bekend dat het zich op de Nederlandse markt wil onderscheiden door extra diensten te leveren. Denk daarbij aan ruime paskamers, een kleermaker die je spijkerbroek meteen op maat maakt en oplaadkluisjes voor je telefoon.

Koelemeijer denkt dat Hudson's Bay hiermee slim inspeelt op de wensen van de consument. "Dit soort extra's zijn tegenwoordig heel belangrijk voor het winkelend publiek. Ze willen inspiratie opdoen en producten uit kunnen proberen, want dat kun je niet online."

STER reclame