ANP

Cola is nog altijd veruit de populairste frisdrank in Nederland. Sterker nog: cola wordt steeds populairder. Van de 100 glazen koolzuurhoudende frisdrank die consumenten achteroverslaan, zijn er nu 64 gevuld met cola. Opvallend: in 2000 bestond 54 procent van de frisdrankconsumptie uit cola, in 2007 was dat 61 procent.

Consumenten kiezen wel steeds bewuster voor de light- of zero-varianten, meldt de Nederlandse Vereniging Frisdranken, Waters en Sappen (FWS). Daar zitten minder suikers en calorieën in.

Ook is er in de nieuwste FWS-cijfers over het frisdrankgebruik een duidelijke verschuiving zichtbaar naar mineraalwater en water met een smaakje. "Deze veranderingen zien we ook terug in het frisdrankschap in de winkel. De afgelopen maanden zijn er weer tientallen nieuwe frisdranken geïntroduceerd, vrijwel allemaal met minder tot geen suiker", aldus de brancheorganisatie.

"Innovatief"

De sector trekt zich de kritiek aan dat frisdranken nog steeds heel veel suikers en calorieën bevatten. Raymond Gianotten van de FWS claimt dat de frisdrankindustrie "één van de meest innovatieve is als het gaat om het terugdringen van suiker".

Het is de ambitie van de sector om in 2020 zo'n 15 procent minder calorieën in frisdranken op de markt te hebben.

Consumptiedaling

Alle nieuwe producten ten spijt, drinken Nederlanders in totaliteit minder frisdrank. Het gemiddelde aantal glazen per dag daalde van 1,8 (in 2015) naar 1,6 glazen (2017). De FWS noemt dat in een persbericht "een lichte daling", maar het gaat toch om zo'n 10 procent.

Voor het vierde jaar op rij groeien mineraal- en bronwater en water met een smaakje gestaag, met respectievelijk 7,5 en 15,6 procent.

STER reclame