Festivalbezoekers op het festivalterrein tijdens de tweede dag van de 23e editie van muziekfestival A Campingflight to Lowlands Paradise
NOS NieuwsAangepast

25 jaar Lowlands, 'het is een wereld waar je ieder jaar weer instapt'

Lowlands viert zijn jubileum. Dit jaar vindt in Biddinghuizen de 25ste editie van het festival plaats, dat volledig is uitverkocht. Zo'n 55.000 mensen reizen donderdag af voor drie dagen muziek, cultuur en kamperen op de Flevolandse weilanden.

Maarten van Hooft is een Lowlandsbezoeker van het eerste uur. Dit jaar gaat hij voor de 25ste keer: hij miste nog geen enkele editie van het festival. In totaal heeft hij bijna zo'n honderd dagen Lowlands meegemaakt.

Waarom Van Hooft ieder jaar naar Lowlands gaat en niet naar een ander festival, ligt volgens hem aan het brede aanbod. "Pinkpop is alleen maar muziek, Lowlands is even wat meer. Je kan 's middags naar de sauna gaan, en drie bands mislopen, of de hele dag alleen maar muziek luisteren. Iedereen komt maandag van Lowlands terug met een ander verhaal."

'Soort wereld'

Egbert, die dit jaar voor de 9de keer naar het festival gaat, beaamt dat. "Lowlands is een soort wereld waar je elk jaar instapt. De muziek is fantastisch, maar je hebt ook allerlei andere dingen die je kan beleven. Met z'n allen naar verschillende tentjes gaan, om nieuwe bandjes te ontdekken, dat is voor mij echt Lowlands. Of 's avonds een film kijken in de bioscoop. Dat heb je nergens anders."

'Lowlands is een wereld waar je ieder jaar opnieuw instapt'

Saamhorigheid

Volgens directeur Eric van Eerdenburg voelt het op het festival alsof iedereen elkaar kent. "Voor Lowlands kun je alleen kaarten kopen voor drie dagen. Iedereen komt hier op donderdagavond binnen en komt op maandag weer terug. Je komt niet iedere dag nieuwe mensen tegen. Dat geeft een gevoel van saamhorigheid."

Het uitverkochte festival is een opsteker nadat het festival een aantal jaren met duizenden kaartjes was blijven zitten. "Ik denk dat we de afgelopen jaren last hadden van een kleine generatiecrisis", vertelt Van Eerdenburg. "De jonge mensen van nu konden vroeger door de populariteit geen kaartje kopen. En bij de eerste generatie Lowlandsbezoekers, nu rond de vijftig, was er gemopper omdat de muziek vernieuwde."

De entree van Lowlands.

Kamperen

De twintigjarige Hymke vindt de leefdtijdsverschillen juist een van de grote charmes van het festival. "Leuk dat er zoveel mensen van verschillende leeftijden zijn. En voor iedereen is er wel iets dat ze leuk vinden."

Het is de de derde keer dat ze naar het festival gaat en dit jaar gaat ze voor het eerst ook kamperen. Ze verwacht dat de ervaring dan nog intenser wordt. "Als je gaat kamperen wordt je echt helemaal ondergedompeld in het Lowlandsgevoel."

De Lowlands-affiches uit 1994, 2000 en 2006.

Peter te Bos was vanaf de tweede editie verantwoordelijk voor de vormgeving en aankleding van het festival. Hij is de geestelijk vader van het al jaren gebruikte alienlogo genaamd Rapid Razor Bob, dat hij ontwierp in 1994. "De jaren daarop kwam de vraag naar bandjes, stickers en shirts. Daarna ging ik ook met het terrein aan de slag: de entree met de pijpen, en de wegwijzers naar de tenten."

In het ontwerp moest Lowlands overkomen als een festival dat constant in beweging is. "Het mocht niet te veel een instituut worden", zegt Te Bos. "Daarom was het logo ieder jaar net even anders."

Volgens Te Bos is Lowlands een soort drie-eenheid. "Het is een muzikale beleving, een feestbeleving, maar ook een culturele beleving door alle randprogrammering. Je kunt naar films, kunst, ballet en theater. Maar de belangrijkste troef is dat men 72 uur helemaal los kan gaan."

Nieuwe look

De 25ste editie van Lowlands maakt hij niet meer mee als ontwerper. Een ander bedrijf maakt vanaf dit jaar het Lowlands-design, wél met Rapid Razor Bob. "De opdrachtgever wilde een nieuwe look hebben. Ik ga nu verder met andere projecten, maar had de 25ste editie nog wel mee willen pakken."

De Lowlands-affiches uit 2011, 2015 en 2016.

Invloed

Ook de komende jaren zal Lowlands hard moeten werken om bezoekers te blijven trekken. "De strijd om het boeken van de acts is best hard", vertelt Van Eerdenburg. "Het is deels een geldkwestie, maar het gaat ook om hoeveel invloed je hebt. Worden de artiesten vaker gedraaid op Spotify nadat ze hier hebben gespeeld? Komen ze vaker op de radio? De druk is hoog, maar ik lig er niet echt wakker van."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl