NTR-baas Römer bepleit afschaffing STER-reclame

Paul Römer NTR

Directeur Paul Römer van de omroep NTR vindt dat de STER-reclame op de zenders van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) afgeschaft moet worden. De NPO richt zich op het bereiken van veel mensen. "Dat is gedeeltelijk een commerciële overweging: het is goed voor de STER-inkomsten en juist de publieke omroep zou niet zo moeten denken", zegt Römer in een interview met De Telegraaf.

Volgens Römer doe je de kijker een groot plezier met het afschaffen van de reclame "en we krijgen er 12 procent aan zendtijd bij," Uit een recent onderzoek van mediabedrijf Ericsson blijkt volgens een toelichting van Römer aan de NOS dat 56 procent van de Nederlanders bereid is om meer te betalen voor een publieke omroep zonder reclame.

Afschaffing leidt ook tot het verdwijnen van de commerciële druk. "Als je die eraf haalt, zou NPO 1 kunnen experimenteren", zegt Römer. "Een grote kijkcijferkraker vervangen door iets nieuws. Boer zoekt vrouw en Heel Holland bakt zijn fantastische programma's, maar we zijn er ook aan verslaafd omdat ze belangrijk zijn voor ons marktaandeel."

Als voorbeeld bij de NTR noemt Römer het stoppen met Het groot dictee. "Soms moet je oude dingen laten vallen, anders was alles nog zoals in 1972."

Ziel

Als de reclame-inkomsten vervallen, loopt de NPO jaarlijks wel zo'n 180 à 200 miljoen euro mis. Dat zou opgevangen kunnen worden door marktpartijen zoals Ziggo en YouTube te laten betalen. Die bedrijven verdienen nu geld aan de programma's van de NPO. In Frankrijk gebeurt dat al. In Nederland wordt daar al wel over nagedacht, volgens Römer.

Een ander deel zou opgevangen kunnen worden door belastinggeld. "Toen het kijk- en luistergeld werd afgeschaft, heeft de overheid indexering van ons budget beloofd, maar dat is niet nagekomen. We hebben nu recht op 1,2 miljard, maar krijgen 700 miljoen euro."

Ook vindt de NTR-directeur dat er meer geïnvesteerd moet worden in de digitale koers van de publieke omroep. Als er bezuinigd moet worden moeten er "rigoureuze keuzes" gemaakt worden. "Ik trap nu vast heel veel mensen op hun ziel, maar dan zou ik toch kijken of je nog moet doorgaan met een echte muziekzender zoals Radio 2 of het kleine 5."

De NTR is voor de wet een zogenaamde taakomroep, evenals de NOS, Dat is vastgelegd in de Mediawet. De taken van de NTR liggen op het gebied van informatie, educatie, kunst & cultuur, jeugd en diversiteit. De NTR maakt op televisie programma's als Het Klokhuis,College Tour en Het Uur van de Wolf. Samen met de NOS maakt de omroep Nieuwsuur.

De NTR heeft geen leden, zoals veel andere omroepen. Op de eigen site noemt de omroep zich "onafhankelijk en ongebonden". "We kiezen daarbij voor een divers aanbod met oog voor specifieke thema's en doelgroepen, die anders onderbelicht blijven", aldus de omroep. De slogan is Speciaal voor iedereen.

De NTR is ontstaan uit een fusie van NPS, Teleac en RVU.

In een reactie laat een voorlichter van de raad van bestuur van de NPO weten dat een reclamevrije publieke omroep "een heel sympathiek idee" is, maar dat het budget van de NPO "na twee bezuinigingsrondes nu al te krap is om aan alle behoeftes en wensen van het Nederlandse publiek te voldoen, laat staan dat we het ons kunnen permitteren een kwart van ons budget in te leveren".