Markt voor pakketbezorging blijft met dubbele cijfers groeien

ANP

De markt van pakketjes stijgt nog steeds explosief. In 2016 verstuurden bedrijven en consumenten - mede door het succes van de internetwinkels - 350 miljoen pakketten, 12 procent meer dan in 2015.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de Post-en Pakketmonitor 2016 van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De bezorgmarkt in zijn geheel groeit, ondanks de dalende hoeveelheid brievenpost: de pakkettenmarkt groeit harder dan de markt voor de brievenbus krimpt. De omzet steeg in 2016 naar bijna 3 miljard euro.

Pakketbezorgers spelen in op de groeiende bezorgmarkt door hun dienstverlening flexibeler te maken. Ze maken meer gebruik van pakketautomaten en investeren in software die het afleveren van pakketten en ophalen van retourzendingen combineert. Ook investeren de pakketvervoerders in manieren om het aantal ritten in stadscentra te verminderen.

Brievenbuspost

De omzet van de brievenpost blijft dalen. Zakelijke afzenders verstuurden in 2016 10 procent minder brieven dan in 2015. Consumenten verstuurden gemiddeld 12 brieven in 2016, het jaar ervoor waren dat er nog 13.

Uit de Post- en Pakketmonitor blijkt dat regionale postvervoerders in 2016 hebben geïnvesteerd in de uitbreiding van hun eigen bezorging. Hun aandeel in de postmarkt stijgt en het aandeel post dat ze via het netwerk van PostNL liet bezorgen, daalde ten opzichte van 2015.

PostNL beklaagde zich maandag over de maatregelen die het van toezichthouder ACM krijgt opgelegd. De postbezorging op het platteland is volgens PostNL bijna niet meer te betalen, daarom wil PostNL dat de toezichthouder de concurrentie beperkt. Maar de ACM heeft onlangs bepaald dat het postbedrijf het eigen landelijke postnetwerk voor andere en kleinere concurrent-postbezorgers moet blijven openstellen.