'Giro 2018 start met proloog in Jeruzalem'
Nog nooit startte een grote wielerronde buiten Europa, maar daar komt volgend jaar waarschijnlijk verandering in. Volgens wielersite Cyclingnews start de Giro d'Italia in 2018 in Israël. Na een proloog door Jeruzalem en twee etappes door het land vliegen de renners naar Sicilië.
Oud-renner en commentator Karsten Kroon is verrast door de keuze voor Israël. "Ik vind het opmerkelijk, maar een start buiten Europa hing wel al in de lucht."
"Er waren al eens plannen om een grote ronde te laten starten in New York, maar daarvoor was het tijdsverschil het voornaamste struikelblok. Dat probleem heb je bij Israël niet, want dat scheelt maar één uur."
Moeilijk te beveiligen?
De beveiliging bij wielerkoersen is in Europa al ingewikkeld - omdat de wedstrijd zich op de openbare weg afspeelt - maar veiligheid zal in Israël helemaal een thema zijn. "Het beveiligen van een proloog zal nog wel gaan", verwacht Karsten Kroon, "maar een rit in lijn van 200 kilometer door het land is een ander verhaal. Daar heb ik wel mijn twijfels over."
Correspondent Ankie Rechess verwacht echter geen problemen met de beveiliging. "De bezoeken van de paus en de Amerikaanse president Trump zijn ook enorme beveiligingsoperaties. Bij rellen op de Tempelberg worden drie- tot vijfduizend agenten ingezet. Ik neem aan dat de beveiliging van de Giro dan ook geen groot probleem mag zijn."
Maar waarom wil Israël überhaupt de start van een grote ronde? Rechess: "Israël wil laten zien dat het niet alleen een land van oorlogen en terreur is, maar dat het ook openstaat voor sportevenementen. Daar wordt door het ministerie van sport veel energie ingestoken."
Viering van 70 jaar Israël
"Bovendien viert de staat Israël vlak voor de start van de Giro haar zeventigste verjaardag. Een jaar lang worden er allerlei festiviteiten en sportactiviteiten georganiseerd."
De wielersport heeft niet bepaald een grote historie in Israël, al heeft Kroon ooit een criterium gereden in Jeruzalem. "We reden door de oude stad en dat was hartstikke lastig, want er liggen veel kasseien."
"Israël is eigenlijk helemaal geen fietsland", zegt Rechess. "Er bestaat nauwelijks een infrastructuur voor fietsers. Niemand houdt in het verkeer rekening met fietsers. Alleen op de feestdag Jom Kipoer zie je veel mensen op de fiets, omdat het een autoloze dag is."